vonkverbreder

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-01-2002 11:29 #57240 door
vonkverbreder is gemaakt door
Eigenlijk ben ik iemand die erg kritisch is en niet snel overtuigd is van iets nieuws. Maar nu heb ik een zgn vonkverdeler gekocht op de beurs (waarschijnlijk wel es gezien). Je plaats deze tussen bobine en stroomverdeler. De unit maakt van één vonk razendsnel zes vonken, waardoor de verbranding beter verloopt, de motor beter trekt, brandstofverbruik verlaagd, levensduur van bougie verlengd(!) etc. Ik heb m ertussen gehangen (65-er Amazon, B20a, LPG) en ik merk echt verschil!Maar wat ik me nu afvraag is: zou de motor niet heter worden dan normaal (toch al zo heet op LPG)? En zijn er meer mensen die ervaring hebben met dit product (ben de naam even kwijt)Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-01-2002 11:47 #59542 door
Beantwoord door in topic vonkverbreder
Hoi, dat de motor heter wordt lijkt mij onwaarschijnlijk aangezien de vonkjes moeten zorgen voor een volledige verbranding en de motor (in nieuwstaat) ditzelfde doel moet hebben gehad. Ik ben overigens wel benieuwd wat het merk is en waar je het kunt kopen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-01-2002 13:03 #59541 door
Beantwoord door in topic vonkverbreder
ik ben ook erg benieuwd.mij lijkt het geen kwaad te kunnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-01-2002 09:26 #59540 door
Beantwoord door in topic vonkverbreder
Op een onlangs gehouden info avond van de Regio Midden was iemand uitgenodigd Retronics uit Apeldoorn; tel. 055 5420431. Hij verkoopt Elektronische ontstekingen. In het volgende VCM staat een verslag van die avond; zeer interessant. Wat aantrekkelijk was aan zijn product; wordt overigens door veel volvo mensen gebruikt ben ik inmiddels achter, is dat deze ontsteking er ondermeer voor zorgde dat de schakeling via de contactpunten wel intact gehouden wordt, maar dan met een veel lagere stroom. Groot voordeel hiervan is dat de punten niet inbranden en de schakeling dus veel beter verloopt. Hierdoor is de wisseling in het magnetisch veld in de bobine veel absoluter, wat weer een veel hogere opbrengst van de bobine, en dus een vel krachtiger vonk oplevert. Klonk allemaal heel goed, en de mensen die ik gesproken heb met zo´n systeem zijn zonder uitzondering heel tevreden. Veel rustiger motor, loopt beter rond, enz. enz. Wat ik mij afvraag bij deze vonkverbreder is of hij van hetzelfde principe uitgaat. Lijkt me niet, maar ik ben wel nieuwsgierig. De temperatuur van de motor zal er niet door stijgen. Meer onderhoudsinformatie over de Amazon op www.volvoamazon.com

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-01-2002 17:27 #59539 door
Beantwoord door in topic vonkverbreder
Ik heb de vonkverbreder ook gezien op de beurs en persoonlijk valt dit in de categorie 'verdubbel je vermogen voor 0,25 Euro'.Als de spoel in je bobine opgeladen wordt heeft die een bepaalde energie. Al die energie wordt in de vonk gestopt van je bougie. Als je die energie verdeelt over zes vonkjes na elkaar krijg je zes hele kleine vonkjes. En was het juist niet van belang om een zo sterk mogelijke vonk te krijgen voor een volledige ontbranding van het mengsel?Het systeem van Retonics is een een transistor ontsteking. Die zorgt dat er meer energie in de vonk zit zodat de vonk feller is.Tevens heb ik vraagtekens bij het ontbrandingstijdstip. Dit ligt nu op zes vonkjes na elkaar. Als het mengsel ontsteekt ontstaat er een vlamfront dat zich uitbreidt. Wat je wilt is dat het vlamfront op elke plek op de zuiger tegelijkertijd aankomt. Een beter effect is dus dat je zes vonkjes 'tegelijkertijd' hebt. Hiervoor heb je zes bougies nodig per cylinder. De ALFA twinspark doet het met twee bougies per cylinder omdat meer niet past.Al met al denk ik: niet kopen. Ik zou mijn geld eerder uitgeven aan het Retronics systeem of nog beter een contactpuntvervanger (Pertronix/Lumenition/e.d.), dan hoef je nooit meer puntjes te stellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-01-2002 22:35 #59538 door
Beantwoord door in topic vonkverbreder
vraagje voor wietse bijlsma:weet je waar ik een contactpunt vervanger kan krijgen, heb er 7 jaar mee gereden in mijn mini cooper, maar ik kan ze voor mijn 65er b18a nergens vinden. bij voorbaat dank,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-01-2002 18:56 #59537 door
Beantwoord door in topic vonkverbreder
Hoi Gijs,De Lumenition (www.lumenition.com/) is te krijgen bij BCCP fuel systems (www.bccp.nl/). Je hebt twee systemen, de Magnetronic met een Hall effect sensor (magnetisch) en de Optronic met een lichtsensor. Beide zijn erg duur vindt ik. Ook verkrijgbaar bij VW Kever onderdelenwinkels is de Perlux/Pertronix ontsteking. Deze werkt hetzelfde als de Magnetronic ontsteking maar is veel goedkoper. Deze past echter alleen in de latere Bosch verdelers (JFUR4 met nummer eindigend op -009). Kort geleden ben ik bij AEP in Eindhoven (www.aep-ehv.nl/) de New-Tronic (o.i.d.) tegengekomen. Ik weet niet of die werkt of past maar dat kan AEP uitzoeken, ze zijn tenslotte Bosch dealer en servicepunt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.