laadstroomlampje

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-01-2002 13:08 #57193 door
laadstroomlampje is gemaakt door
Het laadstroomlampje van mijn ES brandt wanneer de sleutel uit het contact is.De pos. kabel haal ik er dan maar af.Het lampje gaat uit zodra de motor draait.Hij rijdt verder prima, maar ik heb nog geen lange einden gereden, omdat ik niet zeker weet of hij wel bijlaadt.Iemand een snelle tip?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-01-2002 13:56 #59695 door
Beantwoord door in topic laadstroomlampje
Dan is er waarschijnlijk een verbinding die er niet hoort te zijn (hetzij kortsluiting hetzij verkeerd gemaakte aansluiting). Het laadstroomlampje zit aan één kant aan de accu (+) en aan de andere kant aan de spanningsregelaar. Aan de kant van de accu onderbreekt het contactslot de verbinding tussen het lampje en de accu.In normaal bedrijf staat er aan de accu-kant 12 V op het lampje en aan de regelaarkant ook. Als er aan de dynamokant geen spanning meer geproduceerd wordt gaat het lampje branden omdat er nu een **verschil** in spanning ontstaat tussen beide aansluitingen van het lampje. Als de bedrading van je auto goed is aangesloten, dan zou het lampje alleen kunnen branden met de auto op contact en met stilstaande motor. Het contactslot legt de verbinding tussen het lampje en de accu, maar de dynamo levert geen spanning. De stroom loopt dan door het contactslot en het lampje naar de regelaar waar het via een (lage) lage interne weerstand naar de massa (= minpool accu) terugloopt.Je moet dus op zoek naar de veroorzaker van de verbinding als het contactslot open is (= uit staat). Waarschijnlijk zit het lampje op een draad die altijd spanning voert, ook al staat de auto niet op contact.Als bij een draaiende motor het lampje uit gaat mag je aannemen dat er geladen wordt. Ik ga er even vanuit dat het contactslot niet op de ingeschakelde positie blijft "hangen" want dan zou ook het olielamphe aan moeten blijven, en dat beschrijf je niet...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-01-2002 07:28 #59694 door
Beantwoord door in topic laadstroomlampje
Ik heb hetzelfde probleem gehad bij mijn Amazon. Door een beetje onhandig sleutelen heb ik kortsluiting op dynamo gekregen (gewoon door de sleutel per ongeluk tegen zowel de plus als min houden), met als resultaat bij draaiende motor een lampje wat ui is en bij contact (en sleutel) uit een lampje wat brand.In mijn geval was het dus een doorgebrande of niet meer goede spanningsregelaar.Succes ermee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-02-2002 10:13 #59693 door
Beantwoord door in topic laadstroomlampje
Probleem gevonden: een diode doorgebrand in de dynamo door sluiting. Dank voor de reacties.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-02-2002 21:10 #59692 door
Beantwoord door in topic laadstroomlampje
Beste Arthur,het laadstroomlampje is een evenwichtslampje. aan de ene kant komt de stroom direct van de accu, aan de andere kant komt de stroom van de spanningsregelaar. wanneer deze beide gelijk van sterkte zijn brandt het lampje niet, maar wanneer er te veel of te weinig wordt geladen zal er stroom gaan lopen. vandaar dat het vaak zachtjes oplicht: er wordt dan een te lage of een te hoge spanning door de spanningsregelaar afgegeven. Wanneer de stroom loopt terwijl de sleutel uit het contact is zit er iets fout. Kijk op het electrische schema naar de beide toevoerdraden naar dit lampje, en kijk dan wat er fout zit. Er zal dus een verbinding moeten zitten tussen de accu en het lampje, en dat is niet normaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.