diefstalbeveiliging

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-01-2002 21:15 #57176 door
diefstalbeveiliging is gemaakt door
Na het opknappen van mijn amazon P130 uit 1969 begin ik mij te realiseren dat er geen diefstalbeveiliging op zit, temeer omdat ik woon aan een doorgaande weg en de auto buiten staat onder een carport. Ik heb het idee de stroomtoevoer naar de ontsteking te onderbreken met een schakelaar ergens onder het dashboard. Mijn vraag is: heeft iemand hier ervaring mee of zijn er andere niet al te kostbare oplossingen. Mijn verzekering stelt een dergelijke voorziening niet verplicht.Alvast bedankt voor de reacties!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-01-2002 07:49 #59760 door
Beantwoord door in topic diefstalbeveiliging
Het eenvoudigste is een schakelaar (met of zonder sleutel) tussen de plusdraad van de bobine te zetten. Deze kan je inbouwen op elke plek die je wilt. Als je op LPG rijdt kan je er voor kiezen de keuzeschakelaar verdekt in te bouwen en de auto achter te laten met de schakelaar in neutrale stand. Je hebt ook systemen die de pluskabel van de accu onderbreken. En volgens mij zijn er in de handel nog tal van andere oplossingen te krijgen.Bijna helemaal zeker zijn ze geen van allen, maar ze geven hopelijk voldoende tijdvertraging om de auto te starten dat de dief ontmoedigd wordt.En vanuit de oude doos is de zeer beproefde en zekere methode om gewoon je rotor te verwijderen. De kans dat de dief een rotor voor je Volvo op zak heeft is heel gering.Aan jou de keuze.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-01-2002 09:26 #59759 door
Beantwoord door in topic diefstalbeveiliging
Je schrijft: "Als je op LPG rijdt kan je er voor kiezen de keuzeschakelaar verdekt in te bouwen en de auto achter te laten met de schakelaar in neutrale stand. " Kan dat alleen als je op LPG rijdt, niet op benzine?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-01-2002 14:41 #59758 door
Beantwoord door in topic diefstalbeveiliging
Als je een LPG-installatie in je auto hebt, heb je een schakelaar waarbij je kan kiezen voor de brandstof waarop je rijdt, LPG of benzine. In deze schakelaar is een neutrale stand (geen van beide brandstoffen). Het schakelen van de brandstoffen geschiedt door magneetklepjes die in de brandstofleidingen zijn aangebracht.Uit jouw reactie berijp ik dat je (nog) niet op LPG rijdt, dus deze overschakelmogelijkheid niet hebt. Een optie in het kader van diefstalvoorkoming zou dus kunnen zijn om zo'n magneetklepje in je benzineleiding te bouwen, en het schakelaartje goed weg te werken.Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-01-2002 16:55 #59757 door
Beantwoord door in topic diefstalbeveiliging
Nou begrijp ik het, ik dacht dat je de neutrale stand bedoelde van de schakelaar in de plusdraad van de bobine. Die schakelaar wil ik graag aanleggen. Wat voor schakelaar moet dat zijn? Aansluitschema?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-01-2002 20:02 #59756 door
Beantwoord door in topic diefstalbeveiliging
Met enige handigheid zou je ook een onderbeking kunnen inbouwen die niet direct werkt, maar met enige vertraging. Dit om de potentiële autodief in verwarring te brengen, want een onder het dashboard verstopte schakelaar hebben ze zo gevonden...Over LPG/benzine-schakelaar:Aan die LPG/benzine-schakelaar hoef je niets te wijzigen, gewoon bij wegzetten auto op neutraal. De motor krijgt bij starten dan geen brandstof. Maar m.i. kun je een autodief hier echt niet mee om de tuin leiden, die kennen dit soort trucjes wel...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-01-2002 07:44 #59755 door
Beantwoord door in topic diefstalbeveiliging
Wat in een vorige reactie staat klopt wel, het dievengilde weet ook van de ingebouwde extra schakelaartjes. De gelegenheidsdief kan hier alsnog door ontmoedigd raken, en als de schakelaar op een echt onlogische plaats zit geef je ze alsnog een tijdsprobleem. Een dief wil in principe zo snel mogelijk weg met een auto (tijd is geld :=)). Elke tijdsvertraging werkt ontmoedigend, tenzij de dief echt zijn zinnen op JOUW auto heeft gezet dan zal hij doorzetten.Het plaatsen van het schakelaartje is de simpelheid zelfe (alleen waar bouw je hem in vergt dus wel wat denk- en speurwerk). Je moet de pluskabel die naar het contactslot gaat of de kabel tussen contactslot en + van de bobine door een enkelpolig schakelaartje (een standaard schakelaartje in de kabel als bij je lampen thuis voldoet eigenlijk al) onderbreken.Succes ermee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-01-2002 16:15 #59754 door
Beantwoord door in topic diefstalbeveiliging
Het veiligst schijnt een startonderbreker te zijn, maar deze is bepaald niet goedkoop. Ik heb een pedalenslot gekocht als anti-diefstalbeveiliging. Het viel niet mee de goede maat te vinden, maar maat M van Pedal Lock (Halfords) past op een 69 Amazon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-01-2002 23:23 #59753 door
Beantwoord door in topic diefstalbeveiliging
Juist, start (motor) onderbreker! Mijn idee: de achteruitrijlichten schakelaar hiervoor gebruiken? Alleen kunnen starten als je je auto in zijn achteruit zet. Volgens mij had Saab een dergelijke voorziening.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.