van gelijkstroom naar wisselstroom, wie helpt

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-02-2002 22:17 #57143 door
Ik probeer een gelijkstroom dynamo van een Amazone te vervangen door een wisselstroom dynamo van een Volvo 340 met ingebouwde spanningsregelaar.Voor het technische gedeelte levert dit weinig problemen op. Ik krijg de dynamo goed in lijn met de poelie van de krukas en de waterpomp.Wat echter minder vlot is de elektrische aansluiting.Op de dynamo staat een B+, B- een L en een +.Aan de B sluit ik een dikke rode draad dik ik verbind met de dikke zwarte draad van de originele spanningsregelaar (B+)B- (zwart) sluit ik aan massa. Nu houd ik nog 2 dunnere draadjes, op een aparte stekker, over L met een dunne rode draad en + met een blauw/rode draad. Volgens mij moet een van deze 2 draadjes naar het laadstroomlampje. Geen van beide levert echter het gewenste resultaat. Het laadstroomlampje blijft branden.Ik heb gemeten of er wel ‘geladen wordt’ en dat is het geval bijna 13 volt.Wie kan mij helpen dit probleem op te lossen??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-02-2002 12:42 #59879 door
Hallo,Ik heb mijn oude dynamo vervangen door eenScandcar. Hierbij moet je de dikke rode draadverbinden met de dikke RODE draad van de oudespanningsregelaar. De dikke zwarte draad metde dikke zwarte draad van de oude sp.reg.Als het goed is, is de oude spanningsregelaarnu geheel vrij. De andere dunne draden kon ik(dacht ik) gewoon verwijderen evenals desp.reg. Ik zal vanavond even kijken, ook voorde aansluitingen met de letters.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-02-2002 21:46 #59878 door
Ik heb twee maanden geleden een nieuwe wisselstroom dynamo gekocht en gemonteerd. Bij mij het volgende gedaan:<br>1. "oude" groene draad is komen te vervallen.(was massa)<br>2. Het dunne rode draadje van oude spanningsregelaar naar het lampje is verbonden met oude zwarte draad van de dynamo naar de oude spanningsregelaar. <br>3. De Oude rode draad van de dynamo naar de spanningsregelaar is verbonden met de "oude zwarte draad, van de spanningsregelaar naar het relais.<br>Begrijp je het nog? Dit is uit het hoofd. Als je er een schema bijpakt, die o.a. staat in het boek van Olyslager, dan kun je dit verhaal nog even goed bekijken en na lezen. Dat zou ik zeker doen.<br><b>Succes ermee</b><br><i>Groet<br><b>Rik</i></b>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-02-2002 17:55 #59877 door
Hallo RikBedankt voor je advies, ik heb het nog niet uitgeprobeerd maar ga het zeker, volgende week, doen.Kun je me zeggen welk boek van Olyslager je bedoelt? Is het soms de bekende vraagbaak? Ik heb alleen een vraagbaak van de donorauto, (een 340) en die was niet helemaal duidelijk. Dit kwam ook omdat er een ingebouwde regelaar is die op het schema nog al moeilijk getekend is.GroetHerm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-02-2002 18:34 #59876 door
Bij mij wordt de massa gemaakt via de steun. 1 draad was al doorverbonden, ik denk van B- naar L, maar ik kan de coderingen bij mij nu niet meer zien. De dikke zwarte draad (van de startmotor) moet op B+. De dunne rode draad voor het controlelampje moest bij mij op D+, bij jouw zal dat dan waarschijnlijk de blauw/rode draad zijn.Informeer anders even voor de zekerheid bij Scandcar (www.scandcar.nl), die weten dit misschien beter. Verkeerd aansluiten kan namelijk tot gevolg hebben dat je dynamo het begeeft!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-02-2002 21:43 #59875 door
Het boek is inderdaad de Vraagbaak.<br><B>Groet</B><br><i>Rik</i>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-02-2002 12:28 #59874 door
Aan een wisselstroomdynamo met ingebouwde spanningsregelaar komen maar 2 draden te zitten in principe. De dikke vanaf de startmotor (komt direkt van de accu) en een extra draad naar o.a je kontrolelampje, dat is volgens mij alles

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-02-2002 08:07 #59873 door
Hallo iedereen die mij welgemeende adviezen gaf over dit probleem.Uiteindelijk is dit de oplossing geworden:Zoals ik al schreef zit op de nieuwe dynamo een B+ een B+ (met schroefaansluitingen en een stekertje waar een rode en een rood/blauwe draad uitkomen.Uiteindelijk is dit de oplossing gebleken.:B+ hieraan wordt de zwarte draad aangesloten die aan de D+ van de spanningsregelaar zit (losgekoppeld )B- hieraan komt de draad die massa maakt aan de voet van de spanningsregelaarHet dunne rood/blauwe draadje wordt aangesloten op B+ Het dunne rode draadje wordt aangesloten op het dunne rode draadje op de spanningsregelaar. (losgekoppeld van D+)Herm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.