ontlading van de accu

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-02-2002 12:48 #57084 door
ontlading van de accu is gemaakt door
Met een zekere regelmaat start onze Amazone ’s ochtends niet.Dit wordt veroorzaakt door een ontlading van de accu.Het zoeken naar de oorzaak is echter een zeer tijdrovende zaak. Is er misschien iemand die mij kan vertellen hoe je de 'ontlaadstroom’ direct kunt meten zodat ik sneller weet of de verdachte ook de schuldige is? Aan de accu ligt het zeker niet…. Want die is van ……!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-02-2002 13:25 #60051 door
Beantwoord door in topic ontlading van de accu
Met een stroommeter (Amperemeter) tussen +pool van de accu en de rode kabel. Dan mag er dus geen stroompje lopen terwijl alles uit is. Door 1 voor 1 de zekeringen los te halen kan je het probleemgebied nog precieser opzoeken. Pas op als je een klokje hebt, die trekt altijd wel zo'n 50 miliAmpere. En doe het portier dicht :-)Als je geen stroommeter hebt kan je het ook met een klein lampje proberen, maar ik zou bij Praxis een simpele universeelmeter kopen, die komt altijd van pas.Let op, stroom meet je IN een circuit, dus moet je de kabel los halen en de meter ertussen hangen. Spanning meet je OVER twee punten, dan hoef je dus geen kables los te maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-02-2002 08:56 #60050 door
Beantwoord door in topic ontlading van de accu
Hallo Kees,Bedankt voor je snelle reactie. Als ik het dus goed begrijp sluit ik mijn multimeter van Praxis (die heb ik toevallig) aan tussen de + kabel en de accu. Dus + kabel los en deze aan de rode draad van de multimeter en dan de zwarte draat van de multimeter aan de pluspool van de accu.Als er geen sttom lekt is de waarde die de digitale multimeter dan aangeeft 0 of 1??Bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-02-2002 12:32 #60049 door
Beantwoord door in topic ontlading van de accu
Die zou dan 0 moeten zijn of weinig (in de order van 50 mA). Pas op dat je met de meter niet start of de stroom tussen + en - van de accu meet. Dat is het einde van de meter die meestal niet meer dan 1 - 10A aankan!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-02-2002 12:39 #60048 door
Beantwoord door in topic ontlading van de accu
Als je accu na het doormeten toch vol blijkt te zijn en na het omdraaien van het contactsleuteltje niet meer is het ook mogelijk dat de startmotor lagerbusjes versleten zijn. Door het slijten van de busjes wordt het anker iets scheef getrokken en kan bij het starten dan tegen de startmotor wand komen. Hierdor krijg je kortsluitng wat in een keer je hele accu ontlaad. Succes Martien

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-02-2002 21:27 #60047 door
Beantwoord door in topic ontlading van de accu
Ik heb ook een tijd geleden gedacht dat mijn accu leegliep. 's Nachts de accupolen eraf, kijken en 's ochtends gewoon starten. bij de Kwikfit even mijn accu en dynamo laten controleren. Dynamo leek wel iets minder, maar ja voor een gelijkstroom kon het wel.Tijdje later heb ik achteruitverwarming erin gemaakt en vervolgens een wisselstroom geplaatst. Daarmee was het probleem helemaal uit de wereld. Moraal van het verhaal:<br>Vergeet niet je dynamo te controleren.<br><b>succes</b><i>Rik</i>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-03-2002 10:25 #60046 door
Beantwoord door in topic ontlading van de accu
Ik kan Rik alleen maar bijvallen. Vaak is het probleem niet ontlading, maar gebrek aan lading. Vooral de combinatie van een gelijkstroomdynamo met korte ritten (of veel stroomverbruik) resulteerd dat er vaak meer stroom wordt verbruikt daner bijgeladen wordt. Als zeker is dat je dynamo is goede conditie is of je hebt een wisselstroomgenerator (die ook goed is), dan moet het probleem inderdaad ontlading zijn.Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-03-2002 12:15 #60045 door
Beantwoord door in topic ontlading van de accu
Zoals je nu volgens de reakties leest,zie je dat er twee typen dynamo's in het spel is.Ontlaadstroom bij het gelijkstroomtype is vaak het gevolg van een ondeugdelijke spanningsregelaar (BAF kast) voor de insiders.Daar blijft dan een kontakt hangen.Voor de wisselstroomdynamo's is het negen van de tien keer dat er een of meer diodensdefekt zijn.Als je dan een stroom meet die ongeveer 100 Ma is dan is dit akseptabel is dit echter beduidend meer dan rest er maar een oplossing, hulp van een gespecialeerd bedrijf of uitwisselen tegen nieuw.Sucses Dennis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.