rokende massa draad temp sensor

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-03-2002 00:01 #57059 door
Tja, na 6 jaar weet je niet meer hoe het zit, moet je de restauratie maar sneller doen! Als ik de motor probeer te starten loopt de startmotor te langzaam en rookt een massadraad. Ik krijg het ernstige vermoeden dat je het blok (B18)ergens aan massa moet leggen, maar waar en hoe???? Wie kan me helpen????De trage restaurateur Eelco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-03-2002 08:28 #60119 door
Beantwoord door in topic rokende massa draad temp sensor
Het blok ligt normaliter aan massa door een gevlochten kabel die het koppelingshuis met de carosserie verbindt (als ik het goed heb aan de uitlaatzijde). Is deze kabel er niet (of maakt hij slecht contact) dan zoekt de stroom een andere weg naar aarde. Bij gebruik van je startmotor zijn dit zulke grote stromen dat als deze niet door de eerder genoemde massakabel kunnen stromen, bij het gaan door "normale" stroomkabeltjes een heleboel warmte veroorzaken (en een heel groot risico op brand!!!!!!)Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-03-2002 19:28 #60118 door
Beantwoord door in topic rokende massa draad temp sensor
Bij elke auto MOET de motor aan de massa (het chassis) liggen want alle elektrische "bolt ons" (dynamo, startmotor en ontsteking) hebben hun elektrische massa aan het motorblok.De verbinding hoort een platte gevlochten draad te zijn die aan de uitlaatzijde van het koppelingshuis naar de chassisbalk loopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-03-2002 10:36 #60117 door
Beantwoord door in topic rokende massa draad temp sensor
zomaar een vraagje waarom moet dat een plattedraad zijn?Mag dat geen ronde 6mm2 zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-03-2002 11:48 #60116 door
Beantwoord door in topic rokende massa draad temp sensor
Ik vermoed dat dit met corrosie en contactoppervlak te maken heeft. Er is met een platte kabel meer oppervlak beschikbaar en wellicht is ie niet van koper, maar daar ben ik niet zeker van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-03-2002 19:00 #60115 door
Beantwoord door in topic rokende massa draad temp sensor
Als originaliteit belangrijk is, dan moet het een platte ongeïsoleerde kabel zijn. Zo'n soort kabel zat ook tussen de min-pool van de accu en het schutbord. De platte kabel is ongeïsoleerd (hoeft met massakabel ook niet), de koperdraadjes zijn vertind zodat het koper niet corrodeert.Als originaliteit niet belanrijk is, dan mag het ook een gewone ronde geïsoleerde kabel zijn, maar het moet wel hittebestendige isolatie zijn omdat de kabel vlakbij de uitlaat hangt. M.i. is de originele platte kabel daarom het beste.6 mm2 lijkt me wat aan de dunne kant. Laat je niet voor de gek houden door de ogenschijnlijk dunne platte kabel, het aderoppervlak is toch niet klein.Als ik me niet vergis heb ik 16 mm2 kabels gebruikt voor naar mijn accu. Aangezien de startmotor aan het blok aardt, is het verstandig om ook de kabel tussen het blok en het chassis met redelijk dikke kabel uit te voeren. Een dunnere kabel zal met een goed startende motor ook wel voldoen (slechts kortstondig hoge stroom doet de kabel niet veel opwarmen), maar toch zeker niet dunner gebruiken dan Volvo oorspronkelijk deed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-03-2002 23:35 #60114 door
Beantwoord door in topic rokende massa draad temp sensor
De accu ligt aan massa ,aan de carrosserie.De spanning die uiteindelijk naar de startmotor gaat moet op een of andere manier daar zien te komen,en dat gaat via de weg van de minste weerstand.Je mag dan nog van geluk spreken dat de draad van de tempmeter nog heel is er loopt een stroom naar de startmotor van ongeveer 200 Amp.Daarom maak een goede verbinding tussen de motor en de carrosserie en dus geen draadje van 6mm2.wat ook wel gebeurd bij een slechte massaverbinding is dat de spanning loopt via de aandrijfas het gevolg hiervan is dat je je lagers kapot maakt door vonkvorming wat het resultaat hiervan is kan je wel raden.Volvo groeten Dennis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.