toerenteller

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-03-2002 01:05 #56989 door
toerenteller is gemaakt door
Ik vraag me af of het mogelijk is een toerenteller te installeren in een amazon B20A van 1969. Ik ben al jaren verwend geweest door het rijden in amerikaanse auto's met V6-motoren, en ben daarom gewend geraakt aan het op vrij hoge snelheid rijden met lage toeren. Het lawaai en het gedreun van het rijden met mijn amazon op een snelheid van 110 km/uur doen mij af en toe toch neigen tot voorzichtigheid. Nou vraag ik me af of het mogelijk is een toerenteller te installeren, zodat ik ook werkelijk weet of de motor bij die snelheid zwaar belast wordt en of er mogelijkheden zijn om (in het geval van het voorafgaande) de motor te ontlasten. Het kan ook zijn dat ik niet moet zeuren, dan hoor ik dat graag, tenslotte heb ik wel een technische opleiding, maar niet een autotechnische. Groet, Niels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-03-2002 12:12 #60367 door
Beantwoord door in topic toerenteller
Ik rij al jaren met een toerenteller en een vacuummeter in mijn Amazon van 69. Rijdt heel prettig . Met lange ritten ligt onze kruissnelheid op 120 km.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-03-2002 20:25 #60366 door
Beantwoord door in topic toerenteller
Als je de omtrek van je wielen en de overbrenging van het differentieel weet, dan kun je het toerental in 4e versnelling (die is 1:1) uitrekenen. Bij de sedans/coaches met B18/B20 zit je dan zo rond de 3.200 tpm bij 100 km/u en zo'n 4.100 tpm bij 120 km/u. (Een combi heeft een korter differentieel en zal dus meer toeren lopen bij die snelheden).Het klinkt dus veel harder dan het lijkt, maar dat komt omdat er geen isolatie op het schutbord zit, en bij een (bijv.) 1966 Ford Mustang is dat wèl zo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-04-2002 08:02 #60365 door
Beantwoord door in topic toerenteller
Een heel goede remedie is natuurlijk het monteren van een overdrive. Voor mij is dat een heel goede (zij wel wat prijzige) oplossing die wat minder lawaai en dus comfortabeler ritten mogelijk maakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.