interval ruitenwissers

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-04-2002 12:08 #56937 door
interval ruitenwissers is gemaakt door
Onlangs heb ik een intervalschakelaar voor de ruitenwissers (van Hella) ingebouwd in mijn Amazon. Nu geeft dit absoluut niet het gewenste resultaat. Ik heb hem in de zwarte draad die van de schakelaar naar deruitenwissermotor gaat ingebouwd. Het werkt allemaal wel, de ruitenwisser doet het en ik hoor het tijdrelais klikken, alleen lijkt het of het tijdrelais de spanning te kort uitschakeld want de interval werkt maar heel kort. Komt iemand dit pobleem bekend voor, of heeft iemand een oplossing hiervoor?? Alle raad is welkom. Alvast bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-04-2002 21:25 #60534 door
Beantwoord door in topic interval ruitenwissers
De intervalschakelaar geeft inderdaad maar heel even een spanning door naar de ruitenwissermoter,net lang genoeg om het thuiskomcontact te overbruggen. (dit zorgd ervoor dat de wisserbladen na uit schakeling vanzelf naar de ruststand terug keren)je moet dus de geschakelde draad vanaf de intervalschakelaar aansluiten op de aansluiting voor hoge wissersnelheid op de rw-moter. je kunt dit controleren met een spanning zoeker,op de aansluiting laag brand het lampje zwak,en op de aansluiting voor hoge wissersnelheid fel, hier op moet je dus de geschakelde draad aansluiten.veel sucses piet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-04-2002 07:45 #60533 door
Beantwoord door in topic interval ruitenwissers
Piet, ik heb een en ander geprobleerd, maar het resultaat is nog steeds niet daar. Uitgaande van jouw advies gaan de ruitenwissers dan op moment van inkomen van het tijdrealis van de interval eventjes in de hoge senlheid terwijl z verder op lage snelheid blijven draaien. Vanaf de ruitenwisserschakelaar lopen 3 draden naar de motor (spanning, snelheid 1 en snelheid 2). Ik krijg het idee dat de intervalschakelaar op een of andere manier de spanning te kort uitschakelt en dat de ruitenwissermotor van onze oude Volvo's een veel langere "omlooptijd" heeft dan een moderne ruitenwissermotor. Ik ga nu maar eens wat testen met een lampje op de uitgang van het intervalrelais. Tips enzovoort lijven welkom!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-04-2002 08:16 #60532 door
Beantwoord door in topic interval ruitenwissers
Het schema zoals geleverd bij de Hella schakelaars werkt inderdaad niet. Ik heb indertijd ook heel lang lopen rotzooien, tot ik een mooi schema kreeg opgestuurd na hulp te hebben aangevraagd via deze site. Helaas kunnen we dergelijke tekening niet kwijt op het formum. Maar als je even je e-mail adres stuurt naar m.schoenmakers@travel.agroeco.nl zorg ik dat je de tekening krijgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-04-2002 08:08 #60531 door
Beantwoord door in topic interval ruitenwissers
Michiel, bedankt voor je reactie. Ik neem zeker even contact met je op. Het probleem met de schakeling heb ik nu ook door. In plaats van een "maak"-contact bij schakelen van de interval is het een "verbreek"-contact. Er loopt dus altijd stroom tot het moment dat de interval schakelt, en dat moet nu even precies anders. Het uitgaande signaal inverteren werkt ook niet, want dan gaan de ruitenwissers bij de uit stand van de schakelaar juist bewegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-05-2002 11:52 #60530 door
Beantwoord door in topic interval ruitenwissers
Hoi. Jullie technische hoogstandjes op het terrein van auto-electronica kan ik niet volgen. Ik weet wel dat ik vier maanden geleden stap voor stap de instructies van Hella gevolgd heb, en hij doet het bij mij perfect. Overigens was het wel mijn tweede die ik heb aangeschaft. Enkele weken daarvoor heb ik ze verkeerd aangesloten, en prompt brandde mijn relais door. Dure hobby, maar goed, het werkt nu als een trein. Dus de instructies lijken me okay.Jaap

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-05-2002 16:14 #60529 door
Beantwoord door in topic interval ruitenwissers
Ondanks het succes van Jaap Blijleven (zie vorige reactie), blijken er net als ik veel mensen te zijn waarbij de Hella instructies niet tot een werkend geheel leiden. Tot nu toe heeft een man (geen vrouw) of 5 zich gemeld voor het volgende schema:> > Mijn Hella heeft aansluitpunten 15, 53S, 31, 30/31, 53M.> De ruitenwisser heeft aansluitpunten W, P(groen), A (zwart), F(rood).> > > Hella 31 aansluiten op massa.> Hella 30/31 op A ruitenwisser> Hella 53M en 15 aan elkaar koppelen, en aansluiten op P of een andere 12V> draad.> Hella 53S wordt niet aangesloten.Success en wis ze (met interval). Michiel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.