elektrische fan, werkt dat?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-05-2002 15:51 #56860 door
elektrische fan, werkt dat? is gemaakt door
Ik had even een vraagje naar een kleine zoektocht op het forum over bovenstaand onderwerp.Ongeveer twee weken geleden heb ik eindelijk mijn gelijkstroomdynamo voor een wisselstroom exemplaar vervangen zodat ik nu kan gaan nadenken over welke elektrische gadgets ik in mijn Combi uit `66 ga plaatsen...Gezien het feit ik regelmatig met mijn Amazon langere afstanden afleg waarbij ik nog weleens in de file terecht kom leek mij het verstandig om iets aan de koeling van de auto te gaan dan.Mijn vraag is dan ook werkt dat nou goed zo`n elektrische fan uit een BX of CX. Of moet ik gewoon het koelwater in de zomer vervangen voor Spa Blauw, (gewoon water heeft nl. meer koelcapaciteit dan antivries.)Dit omdat niet iedereen in het verleden onverdeeld positief was over zijn of haar fan. O-ja ik was van plan om de fan met behulp van een schakelaar onderaan mijn dashboard te laten functioneren. Zodoende vroeg ik mij of of de schakelaar waar normaal de dashboard verlichting op werkt sterk genoeg is om de massa draad van de fan op aan te sluiten.Groet Cander

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-05-2002 12:24 #60787 door
Beantwoord door in topic elektrische fan, werkt dat?
Mijn fan uit de BX werkt goed. Ik heb ook de oude fan verwijderd, en een thermostaat erin gezet. (zie eerdere berichten en regio oost) Ik hoorde laatst dat je eigenlijk dan ook een dikkere radiator erin moet zetten. Het geluid is aanmerkelijk minder geworden doordat de fan nu niet meer altijd meeraast. Hiervoor had ik ook een schakelaar op het dashbord en dacht ik zelf voor de fan, dit werkte ook goed.Ik hoorde van iemand dat hij alleen koelde op de nieuwe fan en ook de thermostaat veranderd had (sneller laten openen) met een normale radiator. Je ziet er zijn nogal wat mogelijkheden. Doe er je voordeel mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-05-2002 12:33 #60786 door
Beantwoord door in topic elektrische fan, werkt dat?
Hoi Cander,Bij mijn amazon werkt de BX fan perfect, in de file doe ik hem aan en dan zie je de temp. dalen.In mijn 145 heb ik een vaste fan uit de laatste 140 gemonteerd met 5 grote bladen, werkte vorig jaar in de franse alpen perfect!Zo'n fan past ook direct op een amazon, kwestie van 4 boutjes los, fan omwisselen en 4 boutjes vast...Je andere vragen kan ik niet beantwoorden.Groeten, Joost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-05-2002 13:45 #60785 door
Beantwoord door in topic elektrische fan, werkt dat?
Cander, zelf heb ik een fan van een Volvo 340 gebruikt, past goed. Als sensor heb een een voeler van Kenlowe gebruikt die een voelertje boven in de radiator slang hangt. Je kan ook een 'normale' sensor gebruiken maar dan moet je een moer onder op je radiator lassen om de sensor in te schroeven. Dit is de beste en de goedkoopste oplossing, wel de meest omslachtige. Mijn fan heeft een aparte 8A zekering nodig, de schakelaar voor de dashboard verlichting zou zonder relais dus meteen doorbranden. Het beste kun je trouwens de sensor gebruiken en je huidige fan verwijderen. Scheelt ook nog eens 2 of 3 PK vermogen volgens kenners.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-05-2002 20:57 #60784 door
Beantwoord door in topic elektrische fan, werkt dat?
Ik heb een BX-fan die met een schakelaar op het dashboard bediend wordt. Die fan past zo precies voor de radiateur dat twee kabelbinders genoeg zijn om hem onbeweeglijk vast te zetten.Als de naald van de temp-meter in het rood komt zet ik hem aan, en dat werkt uitstekend (B20A op LPG). Ik heb de fan echter maar zeer zelden nodig (lang stilstaan bij meer dan 25 graden C omgevingstemp., standaard radiator), dus als je problemen met de koeling hebt: eerst de werkelijke oorzaak fixen.Ik zou geen water zonder anti-vries gebruiken, dat is vragen om corrosie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-05-2002 21:09 #60783 door
Beantwoord door in topic elektrische fan, werkt dat?
P.S. Ik heb wèl gewoon de standaard snaar-aangedreven fan erop. Ik heb eens geëxperimenteerd zonder die mechanische fan, maar dan schiet de temperatuur heel snel omhoog als je even bij een stoplicht stilstaat. Gevolg: elektrische fan vaak nodig; onverwacht gevolg daar weer van: HOGER brandstofverbruik. Klinkt gek, maar toch was het zo. En van een vermogenstoename zonder mechanische fan heb ik niets kunnen merken, dus hij zit er weer lekker op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-05-2002 12:15 #60782 door
Beantwoord door in topic elektrische fan, werkt dat?
Na mij eerst optimisme om de bestaande fan te verwijderen ben ik daar op terug gekomen. Bij koel weer werkt dit goed, dan slaat alleen de zelfdenkende fan aan als de motor uitgezet wordt. Nu hebben we een paar heerlijke warme dagen gehad en we hebben wat groter stukken gereden, ook veel stads werk. Het leek vooral bij het stadswerk wel of de fan aan bleef staan zovaak draaide deze. Nu heb ik toch bij de zelfdenkede fan weer mij oude turboprop gemonteerd. Na de eerste rit heb ik het idee dat alles nu veel beter loopt. De fan slaat in iedergeval niet zo vaak meer aan. Even wachten op goed heet weer en dan even file gaan rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-05-2002 14:41 #60781 door
Beantwoord door in topic elektrische fan, werkt dat?
Een Fan aansluiten op een bestaande of te kleine schakelaar van de Volvo zou ik niet doen. Zet altijd voor dit soort groot verbruikers van stroom een relais er tussen.Vanuit het relais kan je weer elke schakelarr gebruiken die je wilt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.