wissel/gelijkstroomombouw

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-06-2002 18:55 #56764 door
wissel/gelijkstroomombouw is gemaakt door
Het was weer fijn knutsebutsen dit weekend.Eindelijk een nieuwe wisselstroomdynamo gekocht om in te bouwen ipv gelijkstroom.Bij het aansluiten toch problemen.Vanaf de spanningsregelaar lopen 3 draden. Groen DF, Rood D+ en Zwart D-. Het dunne rode draadje voor het controlelampje zit op de spanningsregelaar aangesloten van de gelijkstroomdynamo.Enfin, draden los en dan...?Groen op Df (schuifsteker) Rood op B+ en Zwart op massa. Rode draadje voor controle laadstroom op 61/D+. En het werkt niet!Sluit ik de draden verkeerd aan of moet er een andere spanningsregelaar op?Wie weet raad. Van schema's en coderingen snap ik geen fluit.Van vieze handen weet ik wel alles. Wie biedt hulp in Jip en Janneke taal?De dynamo is van Bosch. Er staat op: 0 120400605 K1-14V35A20Achterop 4 aansluitpunten:Schuifsteker DF/ 61/D+/ B+ en nog een B+Alvast dank voor mijn redder

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-06-2002 20:37 #61059 door
Beantwoord door in topic wissel/gelijkstroomombouw
Een 35A Bosch? Hmm, dat is dezelfde als standaard is op een 1970 Amazon. Je zult voor een wisselstroomdynamo een bijbehorende spanningsregelaar nodig hebben. Die van de gelijkstroomdynamo is dus niet geschikt. Het juiste type is Bosch AD - 14V.Volgens het schema in Haynes hebben de latere Amazons met wisselstroomdynamo de volgende aansluiting:Dynamo: B+, DF en in mijn afdruk iets onleesbaars, maar waarschijnlijk G1. Op de regelaar heb je D+ en EXC.De aansluiting is als volgt: tussen DF van de dynamo en EXC van de regelaar loopt een groene draad. Tussen G1 op de dynamo en D+ op de regelaar loopt een rode draad. Van B+ op de dynamo loopt een zwarte (!) draad naar de startmotor (waar de "dikke" draden samenkomen). Vanaf D+ op de regelaar loopt nog een rood draadje naar het AMP-lampje in het dashboard. Ik heb voor zowel de dynamo als de regelaar even de massa-aansluiting (D-) niet genoemd. Die komt meestal tot stand via de metalen behuizingen en het chassis/motorblok. De regelaar heeft waarschijnlijk een aparte zwarte kabel voor massa (D-).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-06-2002 12:07 #61058 door
Beantwoord door in topic wissel/gelijkstroomombouw
Je heb ook wisselstroomdynamo's met ingebouwde spanningsregelaar. En ja de spanningsregelaar voor een wisselstroom en gelijkstroom zijn anders.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.