oorzaak lichte 'bonk'

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-08-2002 22:18 #56586 door
oorzaak lichte 'bonk' is gemaakt door
Sinds enige dagen hoor ik een lichte 'bonk' als ik na het in schakelen van de 1e, 2e of 3e versnelling gas geef. Ook bij als ik in de 2e gas terugneem en dan weer gas bijgeef hoor ik de 'bonk'. Het geluid komt van achteren, ik vermoed bij linkerachterwiel, maar dat is moeilijk te horen als je rijdt (het is geen hard geluid) en mischien denk ik wel dat het daar vandaan komt omdat ik onlangs de remmen achter heb vernieuwd. Komt dit bij iemand bekend voor? Waar moet ik aan denken, remmen, lager of aandrijfas (kruiskoppelingen)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-08-2002 22:50 #61582 door
Beantwoord door in topic oorzaak lichte 'bonk'
Differentieel zou ik zeggen. Als ik varieer tussen gas geven, laten rollen en remmen op de motor heb ik - als ik onvoorzichtig ben met de koppeling - ook iets dergelijks. Dat maakt uitrollen met koppelingspedaal niet ingedrukt ook wat schokkerig. Bij mij wordt dat door het differentieel veroorzaakt. Je kunt, onder de auto liggend, de cardanas een klein stukje vrij heen en weer draaien dankzij de speling tussen de tanden van het differentieel. Ik heb ook een bonk (meer een klop) telkens als ik een rotonde verlaat na minimaal halfrond te zijn gereden, maar dat lijkt me meer iets dat door de locatie (stangen) van de as wordt veroorzaakt dan door het differentieel of een lager.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-08-2002 23:30 #61581 door
Beantwoord door in topic oorzaak lichte 'bonk'
als het differentieel de oorzaak is, en de omschrijving klinkt me bekend in de oren, dan kan ik je gerust stellen met de mededeling dat zo'n geluid bij de Amazon van mijn ouders reeds optrad bij 80.000 km.Ik heb die auto 13 jaar later verkocht met 480.000 km op de teller zonder verdere consequenties (of reparatie).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-08-2002 15:22 #61580 door
Beantwoord door in topic oorzaak lichte 'bonk'
Heren,Bonken kunnen hardnekkig zijn, maar een systematische aanpak lijkt me op z'n plaats.Mogelijke oorzaken: Op 1 staat het rubber onder de versnellingsbak, vaak door olie/leeftijd verzwakt. Op 2 de kruiskoppelingen en op 3 de rubbers van de achterophanging. Al deze punten veroorzaken beweging in de aandrijftrein/ophanging.Ik zou deze even checken en wellicht ben je dan uitgebonkt.SuccesEd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-08-2002 16:32 #61579 door
Beantwoord door in topic oorzaak lichte 'bonk'
>>>Amazon van mijn ouders reeds optrad bij 80.000 km. Ik heb die auto 13 jaar later verkocht met 480.000 km op de teller zonder verdere consequenties (of reparatie).<<<Bij welke andere auto dan een Volvo zou je doodleuk kunnen zeggen dat je met één en dezelfde wagen 480.000 km hebt gereden voordat je hem verkocht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-08-2002 21:22 #61578 door
Beantwoord door in topic oorzaak lichte 'bonk'
vanmiddag even eea gecontroleerd. Het ligt niet aan de remmen en de lagers, daar ben ik nu wel achter. En inderdaad zit er speling op de cardan as. Als er al iets vervangen moet worden aan het differentieel, wat zou dat dan moeten zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.