contactbrekers afstand

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-09-2002 11:15 #56529 door
contactbrekers afstand is gemaakt door
De afstand tussen de contractbrekers die voor de bougievonk zorgen is stukken minder dan de voorgeschreven 0,4 mm. Ze komen nog een heeel klein stukje van elkaar maar dit zou m.i. de volgende dingen tot gevolg hebben, klopt dat ?Onregelmatiger motorloop, Minder krachtige vonk, Hoger verbruik, (Voelbaar ?) minder vermogen...Ik wil de contactbrekers vervangen, dat lijkt me nog niet zo'n grote klus. Maar de cam (stroomverdelernok ?) waar de contactbreker arm overheen glijdt lijkt me tevens versleten, is dit waarschijnlijk ?Als ik deze tevens wil vervangen (er zit geen vacuumvervroeger op -> B18D), welk nr uit het onderdelenboek moet ik dan hebben ? Ik kom 3 types tegen met ieder een eigen nummer maar ik zie het onderscheid niet. Bij het VOD kan ik alleen maar nr 233745 vinden maar bijde omschrijving wordt vermeld dat die voor een B16 is, kan die zomaar op mijn B18 ? Moet ik bij montage van een nieuwe verdeler nog ergens speciaal op letten of is dit een eenvoudig klusje ?Wie weet raad ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-09-2002 12:15 #61816 door
Beantwoord door in topic contactbrekers afstand
Johan, versleten of onjuist afgestelde kontaktpunten kunnen inderdaad verantwoordelijk zijn voor de door jou omschreven verschijnselen. Hoeft niet, maar het kán zeker. Vervangen van de kontaktpunten is vrij eenvoudig, als je maar weet hoe het moet(.....)., in ieder geval zo gebeurd. Het is raadzaam dan ook het ontstekingstijdstip even na te stellen/controleren. Het is niet waarschijnlijk dat de as van de stroomverdeler versleten is. et wel, deze as is niet rond, maar 4-hoekig. Eerder is het kunststof-nokje van de kontaktpunten versleten, vormt een geheel met de kontaktpunten, dus wordt tegelijkertijd vernieuwd. Alhoewel ik niet verwacht dat je de verdelen behoeft te vervangen ( of de as moet veel axiale (-zijdelingse) speling hebben), kun de het juiste model van de verdeler die nu op de motor ziet, eenvoudig vaststellen aan de hand van de type-gegevns die, meestal op een plaatje, op de zijkant van de verdeler staan. Ook vervanging van de verdeler is niet moeilijk, als je maar (...).In ieder geval moet de vervangende verdeler weer precies in dezelfde stand als bij demontage, worden teruggeplaatst en dat is even opletten. Probeer echter eerst maar eens nieuwe kontaktpunten en vergeet niet het kunststofnokje van een klein beetje vet te voorzien, alsmede de twee smeerpunten van de verdeler van wat motorolie.groet, henry

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-09-2002 22:26 #61815 door
Beantwoord door in topic contactbrekers afstand
Je kunt i.p.v. naar het V.O.D. naar een auto-elektro-zaak gaan. Ik kwam er een keer achter dat het V.O.D. voor mijn distributeur (van 1970 Amazon) geen juiste rotor had. Terwijl A.E.P. in Eindhoven ze zo uit het schap toverde (bouwjaar en typenr. van de auto was alles wat ze nodig hadden). De contactpuntjes die ik bij het V.O.D. kocht pasten overigens wel gewoon.De afstand van de contactpuntjes hebben invloed op de ontsteekhoek (dwell angle). Die ligt tussen 59 en 65 graden bij 1.500 tpm (in veel Haynes manuals staat een misdruk: 500 rpm i.p.v. 1500 rpm).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.