contacthoek

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-09-2002 09:15 #56488 door
contacthoek is gemaakt door
Even voor mijn begrip, de hoek van de contactpunten kan toch worden ingesteld door de afstand in te stellen op 0,4 of 0,5 mm ?Indien dat goed staat is toch automatisch (mits aan de rest niets verbogen) de goede contacthoek tevens gevonden ?Ik heb zondag een nw setje gemonteerd maar gister wou mijn Ama niet starten, lag dus daaraan ? Punten ingevreten, dus schoongeschuurd en toen ging het wel weer maar nog niet van harte... Moet ik nog ergens anders op letten als het setje monteer ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-09-2002 09:32 #62001 door
Beantwoord door in topic contacthoek
De contacthoek is heel wat anders dan de opening tussen de contactpunten die je beschrijft. De contactpunten moeten namelijk minimaal een bepaalde afstand openen om zorg te dragen voor een goede vonk bij de ontsteking (in milimeters). Deze afstand mag aan de andere kant ook weer niet te groot zijn, maar dat staat allemaal keuring in de technische beschrijvingen (dit bepaalt de kracht van de vonk). Deze opening stel je in door de contactpunten ten opzichte van elkaar te verstellen (schroefje los, schuiven en schroefje weer vast). De contacthoek bepaal je door het verdraaien van de gehele verdeler. Dit is het aantal graden van verdraaiing van de krukas voor (of als je wilt: na) het bovenste dode van de punt van de zuiger dat de contactpunten gaan openen (het moment van de vonk als het ware). Het een hangt wel met het ander samen, maar is absoluut niet hetzelfde. En pas als de vonk de juiste kracht heeft en op het juiste moment van draaiing van de krukas ontstaat(binnen marges) pas dan zal je motor goed lopen. Voor het afstellen van de opening tussen de contactpunten heb je een voelermaat nodig, en voor het goed afstellen van de contacthoek een stoboscoop.Let ook op je condensator, want als die kapot is wil het een en ander ook niet zo best lopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-09-2002 09:42 #62000 door
Beantwoord door in topic contacthoek
Robert, ik ben niet technisch maar dat laatste wat jij beschrijft is toch het ontstekingstijdstip (in graden voor BDP)? Wat ik ergens een keer gelezen heb dacht ik is dat de contactpunten tevens onder een bepaalde hoek contact moeten maken voor de juiste vonk of is dat niet zo ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-09-2002 09:57 #61999 door
Beantwoord door in topic contacthoek
Ik heb ooit geleerd dat de contacthoek de periode is dat de contactpunten gesloten zijn, uitgedrukt in graden. Bij gesloten contactpunten bouwt de hoeveelheid spanning zich op om bij het openenen van diezelfde punten, tot ontlading, oftewel een (bougie-)vonk, te komen. In de praktijk voldoet een juiste afstelling van de contactpunten, icm het juiste moment van openen van de punten, af te stellen met de stroboscoop of afstellamp. Branden de contactpunten (te snel) in, en daar ziet het hier wel naar uit, dan is waarschijnlijk de condensator defect.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-09-2002 10:03 #61998 door
Beantwoord door in topic contacthoek
Ik leer gelukkig elke dag weer, dank daarvoor ! Maar nog even over de contactpunten, die horen dus een loodrecht (nou ja, voor zover mogelijk) contact te maken en niet onder een bepaalde hoek ? Nu maakt nl maar een klein deel van de punten contact en vandaar misschien het inbranden ?Misschien begin ik het een klein beetje te begrijpen. Vanwege de afstand die tussen de contactpunten zit (en de punten dus geen verbinding maken) wordt door de zuigers/krukas een bepaalde afstand afgelegd, dat is dan de contacthoek ?(het komt wel, duurt alleen even)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-09-2002 10:07 #61997 door
Beantwoord door in topic contacthoek
Johan, de opening tussen de contactpunten kun je op twee manieren afstellen: 1 door de contacthoek te verstellen, daar heb je een contacthoekmeter voor nodig, 2 de opening tussen de contactpunten te verstellen ( het tegenovergestelde van 1). methode 2 is het eenvoudigst dit kun je met een voelermaatje doen, en afstellen op 0,4 mm, het fiber nokje moet wel op het hoogste punt van het onderbrekerasje staan. De contacthoek is dan ook meteen goed.Het antwoord van Robert gaat over het ontstekingstijdstip dat is wat anders en stel je ook op andere manier af.Kees Vos Ede.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-09-2002 10:21 #61996 door
Beantwoord door in topic contacthoek
Johan, op mijn site staat een artikel over de basiswerking van de ontsteking. Voor ons als leken levert dat misschien net die aanvullende info die je mist. We blijven leren nietwaar. www.volvoamazon.com, kijken bij ontsteking. Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-09-2002 13:00 #61995 door
Beantwoord door in topic contacthoek
Kees,Kun je uitleggen hoe je met een contacthoekmeter de contacthoek afsteld? Gaat dit ook d.m.v. het stellen van de afstand tussen de contactpunten bij maximale opening? Is manier 1 of 2 beter?Bedankt Ynze

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-09-2002 16:16 #61994 door
Beantwoord door in topic contacthoek
Johan,Even een tip waar anderen wellicht ook iets aan hebben.Als je punten vervangt vervang dan altijd ook de condensator, dit was vroeger (toen ik nog haar had en Volvo monteurs onderhoud pleegden ipv onderdelen vervangen) gewoonte bij de dealer.Kijk eerst de kunst af bij iemand die het vaker heeft gedaanSuccesEd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-09-2002 16:29 #61993 door
Beantwoord door in topic contacthoek
Hoi, voor alle duidelijkheid: De contacthoek is het aantal graden dat de verdeler (en dus niet de motor, die draait op de dubbele snelheid t.o.v. de verdeler) draait met gesloten contactpunten. Dit kan dus maximaal 90 graden zijn voor een viercylinder moter en 60 graden voor een zespitter. Ervanuit gaande dat je wilt rijden is 90 graden niet handig, dit is namelijk continu dicht (4x90=360 graden, hetzelfe als een keer rond). Volvo raadt 59-63 graden aan. Dat betekent dus dat van de 90 graden voor een cylinder de contactpunten ongeveer 60 graden gesloten zijn, dus 2/3e vande tijd. Wat beteft de beide methodes: met beide doe je precies hetzelfde. Door de afstand tussen de contactpunten te veranderen verander je de contacthoek. Het verschil is hoe je het meet. Met een contacthoekmeter kun je veel nauwkeuriger afstellen dan met een voelermaat. Bijvoorbeeld als je 0,4 mm instelt kom je ongeveer uit op 60 graden maar als je 60 graden instelt met een contacthoekmeter kom je waarschijnlijk uit op 0,453 mm (o.i.d.). Ik heb een paar jaar geleden bij Brezan een set gekocht met contacthoekmeter, toerenteller en stroboscoop voor 100 gulden. Heb ik erg veel plezier van. Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.