vacuum vervroeging of niet

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-09-2002 21:27 #56479 door
vacuum vervroeging of niet is gemaakt door
Ik heb een gereviseerd b18b blok in mijn combi van´67 zonder vacuumvervroeging.nu hoor ik dat met vacuumvervroeging er nog wat pk´s bijkomen en bovenal zou dit positief werken op de temp. van het blok bij de hogere toerentallen, graag bevindingen en praktijkervaringen bvd Ferrie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-09-2002 10:58 #62034 door
Beantwoord door in topic vacuum vervroeging of niet
FerrieMijn vacuumvervroeging van mijn B20 blok was kapot.Het is nu een B20E blok met 1 carbarateur.Op zich niets aan de hand, blok liep goed vond ik en ik kon makkelijk met het huidige verkeer meekomen.Ik heb toch maar een nieuwe ontsteking gekocht en op advies van Retronics uit Apeldoorn, waar ik de ontsteking gekocht heb, een onsteking voor een A blok (voor 1 Carbarateur).Ik kan je vertellen dat het geheel nu nog veel beter loopt, rustig, sterk onderin.Zondag samen met een Nissan Terano (2.7 TDI)voor het stoplicht en het oude bakkie van mij was toch sneller.Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-09-2002 20:36 #62033 door
Beantwoord door in topic vacuum vervroeging of niet
Er zijn nogal wat mensen die denken dat vacuumvervroeging meer PK's oplevert, maar dat is niet zo. Want als je flink gas geeft wordt het vacuum in het spruitstuk LAGER omdat de gasklep open gaat en de lucht dus makkelijker het spruitstuk in kan. Het vacuum wordt juist hoog bij remmen op de motor omdat er dan een hoog toerental is in combinatie met een minieme opening. Wat vacuumvervroeging exact doet weet ik niet. Ik kan me wel voorstellen dat het er is om in bepaalde omstandigheden het verbruik te verbeteren (en misschien om back-fire bij remmen op de motor te voorkomen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-09-2002 20:53 #62032 door
Beantwoord door in topic vacuum vervroeging of niet
Ik heb even het "auto abc" (5e druk, 1971)van Piet Olyslagers erop nageslagenen: de vacuumvervroeging (vvv) dient als lastafhankelijke vervroeging (vv). Naarmate de belasting van de motor toeneemt wordt de toelaatbare vv kleiner. In de ruststand staat de vvv in "late" ontsteking. Als de motor draait is er een hoeveelheid vacuum waardoor de vvv de ontsteking vervroegt. Neemt nu de belasting van de motor toe (waardoor de bestuurder het gaspedaal verder intrapt) mag er minder vv plaatsvinden. Omdat het gaspedaal verder ingetrapt wordt kan er makkelijker lucht in het inlaatspruitstuk waardoor het vacuum lager wordt, dus de vvv neemt af. De vvv dient vooral om bij lichte belasting de efficiency te verbeteren. Olyslagers vermeldt ook dat vvv bij dubbele carbs "zonder meer achterwegen gelaten wordt".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.