zekeringkastje / doorsolderen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-10-2002 09:10 #56435 door
Even een klein vraagje, ik wilde binnenkort mijn zekeringkastje wat verbeteren, aangezien deze de laatste tijd veel problemen geeft . Ik ben van plan om haar door te solderen, zodat alle stekkertjes weer goed contact maken. Nou heb ik alleen gehoord dat het spullie wat je gebruikt om te solderen, volgens mij heet het S39 o.i.d. niet geleid. Klopt dat?. Dan zou het "door solderen" namelijk niet zoveel zin hebben.Je gebruikt het spullie trouwens om het soldeersel beter te laten hechten op het metaal.Groet Cander

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-10-2002 10:12 #62177 door
Beantwoord door in topic zekeringkastje / doorsolderen
Cander, S39 is een etsend vloeimiddel dat helaas ook door blijft etsen en het hierdoor normaal gesproken in de electronica niet wordt gebruikt. Ik heb het gewoon met een hele forse bout en harskernsoldeer gedaan. Van tevoren alles goed schoonmaken met een staalborstelje en de solderingen goed laten afkoelen zonder te bewegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-10-2002 11:37 #62176 door
Beantwoord door in topic zekeringkastje / doorsolderen
S39 gebruik je voor je waterleidingen niet voor je amazon ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-10-2002 19:32 #62175 door
Beantwoord door in topic zekeringkastje / doorsolderen
Ik werk in de elektronica en ik kan je vermelden dat S39 ALLEEN bij het solderen van koperen leidingen gebruikt mag worden. Dat komt omdat het spul koper aantast. Bij koperen leidingen kun je restanten wegvegen, maar bij gebruik op draden wordt het in de draad gezogen door de capillaire werking. De S39 zorgt in de draad voor kopercorrosie. Wat je nodig hebt is een soldeerbout met een stevig vermogen met dikke punt en elektronica-soldeerdraad met harskern. Deze hars werkt ook als vloeimiddel, maar zodra die afkoelt worden de zuren daarin inactief waardoor je koper niet aangetast wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-10-2002 07:54 #62174 door
Beantwoord door in topic zekeringkastje / doorsolderen
Op het moment dat je èn je contacten van je zekeringkast goed reinigt met een koperborstel èn de stekkers (of stekers)die hierop aansluiten ook goed reinigt en bijstelt dat ze goed contact maken of deze zelfs vervangt door nieuwe kabelschoentjes, hoef je volgens mij niet terug te vallen op het vastsolderen van alles.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.