meten is weten? stroboscoop

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-10-2002 23:11 #56429 door
meten is weten? stroboscoop is gemaakt door
Zoals al aangekondigd hier het 2e probleem met het meten met de aangeschafte "Tune Up" kit.Eerst even alle berichten in het FORUM nagezocht op "Stroboscoop" en "Ontsteking", Haynes en de CD van de club doorgezocht en toch nog met een vraag blijven zitten: Vandaag was dus de stroboscoop aan de beurt. Een eenvoudige lamp die in serie tussen de 1e bougie en de stroomverdeler geschakeld moest worden; ventilatorriem aandrijfschijf schoongemaakt en flitsen maar....Volgens alle "literatuur" lamp goed richten en het ontstekingstijdstip zou op de aandrijfschijf netjes weergegeven worden waarna bij 1500 rpm zonder vacuumslang etc. de verdeler zo gedraaid moet worden tot we de gewenste waarde (21-23 bij B18A) zien!Hier ligt nou net het probleem: Ik kan kijken wat ik wil, maar van de getallen zie ik NIKS.Ik zat te denken aan interferentie (50Hz Licht bronnen): dus licht uit... geen effect.Tip uit VCM op de CD: Met krijtje extra markeren (ik koos voor Typex) .... vaag is een witte "band" te zien, die verschuift met het draaien wav de verdeler. Veel verder dan een afstelling van 10-15 graden nauwkeurigheid valt op deze manier niet te halen. Dit lijkt me toch wat ruw!Kent iemand dit probleem (waardeloze flitser kan natuurlijk ook) en is er een oplossing voor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-10-2002 10:00 #62206 door
Beantwoord door in topic meten is weten? stroboscoop
Ik heb een Hella stroboscooplamp die niet in serie met de eerste bougiekabel gaat, maar een inductieve opnemer heeft die om de kabel van de eerste bougie wordt geklemd. Verder nog aansluiten op de - van de bobine en beide polen van de accu. Deze lamp met analoge meter heeft tevens dwell angle, rpm en spanningsmeting. Zelfs met daglicht hoef ik geen witte streep op de poelie te zetten om de schaal te kunnen aflezen. Deze werkt dus naar behoren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-10-2002 08:42 #62205 door
Beantwoord door in topic meten is weten? stroboscoop
Zet toch maar een streepje, anders kijk jij je suf...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-10-2002 22:55 #62204 door
Beantwoord door in topic meten is weten? stroboscoop
Ik had dus al het wit streepje met typex gezet en dan zie ik dus die "Witte" band i.p.v. het streepje! Dat is het probleem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-10-2002 17:05 #62203 door
Beantwoord door in topic meten is weten? stroboscoop
Stroboscooplampen die je in serie met de bougie plaatst zij over het algemeen Neon lampen. Die hebben 2 nadelen; geven weinig licht en ze lichten relatief lang op. Vandaar dat je bijna in het stikke donker moet meten en dan nog zie je een vage streep.Beter zijn die stroboscoop lampen die je op de accu aansluit voor de energievoorziening en waarbij je een opnemertje op de bougiekabel zet. Deze lampen geven en meer licht en een mooie korte lichtpuls waardoor je het ontstekingtijdstip beter kunt aflezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-05-2004 15:25 #62202 door
Beantwoord door in topic meten is weten? stroboscoop
Ook wij wilden het weekend de ontsteking van onze Amazon proberen af te stellen met een stroboscoop. Alleen kunnen we nergens getallen of streepjes vinden op onze B20A motor. In mijn werkplaatshandboek wordt het uitgelegd voor een B16A maar op de aangegeven plek zie ik geen gradenboogje staan.Voor op de poelie zie ik wel een soort vin, maar dit lijkt me erg onnauwkeurig!En welke waarden moet ik aanhouden voor een B20 A?Heeft iemand hier ervaring mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.