mistachterlicht aansluiten

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-11-2002 16:04 #56372 door
mistachterlicht aansluiten is gemaakt door
Is het raadzaam om een mistachterlicht via een relais te schakelen? Zodat je de min kan schakelen in plaats van de plus.Het viel me namelijk op, in het elektrisch schema van een 123 gt, dat de standaard ver-/breedstralers aan de voorkant ook zo geschakeld zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-11-2002 21:36 #62392 door
Beantwoord door in topic mistachterlicht aansluiten
Ja, een mistachterlicht is een behoorlijke stroomverbruiker en een eigen relais is aan te bevelen, tevens een waarschuwingslampje om te zien dat hij aan is.Zo'n origineel stroomschema is altijd aan te bevelen voor electrische accessoires omdat je dan een beproefde electrische schakeling monteert waar over is nagedacht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-11-2002 00:37 #62391 door
Beantwoord door in topic mistachterlicht aansluiten
Dan is mijn vraag: waarom wordt dan de - geschakeld en niet de + ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-11-2002 21:14 #62390 door
Beantwoord door in topic mistachterlicht aansluiten
Ik denk dat je het schema verkeerd gelezen hebt. Volgens het schema in Haynes is het mistlicht voor op de plus geschakeld. Het mooiste is als de bekrachtiging ook alleen maar werkt als de normale verlichting is ingeschakeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-11-2002 14:32 #62389 door
Beantwoord door in topic mistachterlicht aansluiten
foglight is op het 123 diagram inderdaad via de plus geschakeld (schakelaar 49) de spotlight daarintegen is via de min geschakeld (schakelaar 50) even als de claxon (schakelaar 34) waarom zou dat zijn?groet, eric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-11-2002 01:06 #62388 door
Beantwoord door in topic mistachterlicht aansluiten
Voor de duidelijkheid: er wordt geschakeld op de plus (de lijn tussen accu en lamp), de bekrachtiging van het relais is inderdaad of op de plus of op de aarde. Ik denk dat het laatste puur is ingegeven door de hoeveelheid draad die nodig is voor de bekrachtiging. Dit is ook zo voor de claxon. Nu maakt de schakelaar vanaf een draad een kortsluiting naar aarde. Als de schakelaar op de plus zou schakelen zouden er twee draden moeten lopen door de stuurstang (van plus naar schakelaar en van schakelaar naar claxon).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-11-2002 11:26 #62387 door
Beantwoord door in topic mistachterlicht aansluiten
Even afgezien van hoe e.e.a. in werkelijkheid is aangesloten: de beste oplossing is om zo min mogelijk draden te hebben waar continu 12V op staat. Als zo'n draad doorschuurt tegen het plaatwerk dan heb je kortsluiting en slaat in het gunstigste geval de zekering door. In het minder gunstige geval verhit de draad zodanig dat die de omgeving in brand steekt. Schakel je een relais in de massa-draad (de "min") dan maakt de hoeveelheid draad die gebruikt wordt niet zoveel uit. Want als zo'n massa-draad doorschuurt dan kan er geen kortsluiting ontstaan als die ergens tegen het plaatwerk aankomt, immers plaatwerk en massa-draad liggen beiden toch op hetzelfde potentiaal. Het relais kan hoogstens ongewenst aan gezet worden, maar dat leidt niet tot catastrofes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.