h4 koplampen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-11-2002 19:30 #56300 door
h4 koplampen is gemaakt door
Ik heb halogeen koplampunits (H4) op mijn Amazon met bol glas (van Cibié). De meeste units hebben plat glas. Nu vroeg ik me af of daar een reden voor is. Ik heb nl. geen erg duidelijk afgetekend beeld op de weg, ook vind ik de lichopbrengst niet erg overtuigend, ook al zitten er +50% lampen in (aan de bedrading ligt het niet, heb ik al nagemeten, weinig spanningsval). Geven units met plat glas betere resultaten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-11-2002 08:18 #62587 door
Beantwoord door in topic h4 koplampen
Lennard,Ik heb H4-units met plat glas en ook met +50% lampen. Hiermee heb ik wel een duidelijk beeld (op de garagedeur zeker, maar ook op de weg, zoals gisteren in de mist goed zichtbaar). Wel heb ik twijfels over de +50% of dit wel gehaald wordt. Uit jouw relaas zou ik dus zeggen dat de platte variant wel verbetering biedt (allen het ziet er niet zo mooi uit als een bol excemplaar). Maar ik ben ook wel benieuwd wat anderen als ervaring hebben met hun bolle glazen (want er moeten er toch genoeg mee rondrijden). Succes.Robert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2002 21:09 #62586 door
Beantwoord door in topic h4 koplampen
De meeste mensen die bol glas op hun Amazon hebben, hebben nog duplo-lampen (gloeilampen). Overigens kun je daar wel halogeen lampen in zetten met duplo-voet (die fitting heet P45T, de H4-fitting heet P43T), o.a. verkrijgbaar van Osram en Philips. Houd dan ten tijde van de APK wel een setje duplo-lampen achter de hand, want een bij een collega-klassieker rijder werden de koplampen afgekeurd op het beeld met die halogeenlampen (ondanks het feit dat ze legaal zijn met E-keurmerk). Het beeld kon niet goed genoeg afgesteld worden. Het betrof koplampen van Lucas.Een tijdje geleden werd ik op dit forum nog gevraagd naar het onderdeelnr. van Cibié (Valeo) van de bolle H4-units, dus erg wijd verspreid verwacht ik niet dat ze zijn. In de meeste gevallen wordt +50% niet gehaald, het is nl. afhankelijk van het ontwerp van de lichtunits. Moderne lichtunits geven met dezelfde lampen nu eenmaal een veel betere lichtopbrengst dan oude typen. Vergelijk het maar met de MagLite onder de zaklampen, die leveren met hun krypton lampje veel meer licht op dan anderen met halogeen vanwege het heel goede reflector-ontwerp. Maar t.o.v. +30% lampen valt me vooral op dat de berm wat beter zichtbaar is met +50% lampen. Ik gebruik overigens Osram Silverstar, maar Philips heeft ze onder de naam Vision Plus (zijn wel duurder dan Osram). Helaas geldt wel dat hoe hoger de lichtopbrengst (bij hetzelfde wattage) hoe korter de levensduur. In de Kampioen van deze maand staat een test van H4 en H7 lampen, en daaruit blijkt dat goedkope lampen (onbekende merken zoals JC Carlight) maar kort meegaan. Ook lampen met meer lichtopbrengst (+30% en +50%) van bekende merken gaan niet zo heel erg lang mee. Maar als ik wat meer zicht in het donker kan krijgen, dan heb ik het geld (EUR 20,95 voor een paar van Silverstar) er wel voor over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.