kontaktpunten speling stellen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2002 17:56 #56290 door
Beste volvovrienden, weer een vraag van mij. Ik ben bezig met mijn eerste keer regulier onderhoud (10.000 km) te plegen aan mijn amazon uit 1969 (B20a). En ben begonnnen met het stellen van de speling tussen de kontaktpunten in de stroomverdeler. Ik heb het boek van Haynes erbij voor de instructie, maar het lukt me niet de speling goed te stellen. Kan iemand mij uitleggen hoe je - stap voor stap - dit goed doet zonder stroboscoop, maar met een voelermaat? Bij voorbaat dank, groeten, Niels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2002 19:36 #62615 door
Beantwoord door in topic kontaktpunten speling stellen
Niels, het is redelijk makkelijk. Je moet ervoor zorgen dat je de verdeler as (met vierkante nok) zo draait dat de contacten maximaal open staan. Tussen de contacten moet de voorgeschreven voelermaat net tussen passen. Voor het stellen draai je de bevestigingsschroef van de stroomverdelerplaat los en houdt de voelermaat nog tussen de contacten. Nu de klemschroef weer vast en nogmaals met de voelermaat controleren. Indien de maat nog iets afwijkt, gewoon even herhalen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-11-2002 11:58 #62614 door
Beantwoord door in topic kontaktpunten speling stellen
Afstellen met de voelermaat moet je als een initiële afstelling zien (net als de statische timing van de distributeur) waarna je met een stroboscoop de afstelling corrigeert naar de opgegeven waarden. De aanschaf van een stroboscoop mèt meter voor contacthoek (dwell angle) en toerenteller (rpm) is aan te bevelen. Ik heb een Hella met analoge meter (de digitale was me veel te duur), en ben daar heel tevreden mee. Hij kostte begin 2001 van guldens omgerekend EUR 86.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.