draadboom

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-01-2003 12:53 #56215 door
draadboom is gemaakt door
Geachte Forumlezers;Ik ben in 1991 begonnen aan de restauratie van mijn volvo 544,Nu 01-2003, ben ik toe aan de vervanging van de draadboom.mijn vraag is:is er iemand die mij de nodige gegevens kan verschaffen (lengte's,en vooral ook de dikte's van de bedrading naar de betreffende schakelaars/relais/verlichting E/D.B,V,D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-01-2003 21:20 #62877 door
Beantwoord door in topic draadboom
Jan, mijn advies is zoek van een sloper een goede draadboom. Met een beetje geduld is het mogelijk om zonder draden door te knippen de boom is zijn geheel uit de sloopauto te demonteren. Hou wel rekening met de voltage 6 of 12 volt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-01-2003 12:22 #62876 door
Beantwoord door in topic draadboom
Aan alleen de lengtes en diktes heb je niet genoeg. Je moet ook weten hoe de draden door de auto lopen. De al genoemde mogelijkheid om een draadboom uit een sloopauto te halen is natuurlijk een mogelijkheid, al heb je dan ook weer te maken met tig jaar oud draad en het gevaar dat een van de vorige eigenaars de bedrading 'gemodificeerd' heeft. Voor veel auto's zijn complete nieuwe draadbomen te koop. Ik weet niet of dat voor Volvo's ook het geval is, maar ik denk van wel. Echter zijn complete draadbomen nogal prijzige dingen vanwege de hoeveelheid arbeid die in één boom gaat gecombineerd met een kleine oplage. Je zou ook kunnen overwegen om de huidige draadboom uit je auto te halen en uit te leggen zoals die in de auto zat. Dan kun je een zgn. spijkerbord maken; dat is een plank met uitstekende spijkers waartussen de draden tijdens assemblage op de juiste plaats gehouden worden. Dan zoek je aan de hand van de huidige bedrading en een elektrisch schema de juiste kleur en dikte draad en leg je die op de plank in de juiste route. Het zou best kunnen zijn dat de bedrading die nu in de Volvo zit niet metrisch is, maar AWG (American Wire Gauge). Die diktes verschillen van metrisch draad, maar aan de hand van een tabel kun je de dichtstbijzijnde dikkere uitvoering in mm^2 vinden. Naast bedrading zul je ook de nodige kabelschoenen, connectors en draadogen nodig hebben en een goede tang om ze aan de kabel te krimpen. Het zo samenstellen van je eigen draadboom is niet moeilijk, maar wel een héél secuur werkje...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-03-2003 20:53 #62875 door
Beantwoord door in topic draadboom
rob en lennard bedankt voor de info.ik heb toch gekozen voor een bestaande-draadboom, deze heb ik uit een "sloper"-gehaald, dit heeft mij wel een halve dag gekost, maar voor 75 euro (wat het verder heeft gekost) was het volgens mij wel de moeite waard.deze tijd heb ik er voor uitgetrokken omdat ik wel duidelijk wilde stellen: hoe / waar alles heeft gezeten, (coderen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.