vacuumvervroeger dichtgestopt

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-01-2003 15:16 #56214 door
Hoi Volvoliefhebbers,Ik heb sinds een half jaar een amazon uit 1967. Er staat 122S op en hij heeft dubbele carburateurs en een toerenteller. Maar volgens mij is het ooit een 121 geweest die tot 122s is omgebouwd.Maar goed. Ik hoorde luide knallen bij het accelereren in de lage versnellingen. Op advies van mijn vader heb ik de rotor erafgehaald en de vacuumvervroeger nagekeken. Deze bleek niet te werken en na wat prutsen kwam ik er achter dat het slangetje wat de vacuumvervroeger in werking zet zat dichtgestopt met een stukje draadeind. Die vacuumvervroeger heeft dus nooit gewerkt in die tijd dat ik deze amazon heb. Dit draadeind heb ik er maar uitgelaten en hij rijdt weer redelijk en zonder knallen. Mijn vraag is, waarom zou iemand dit in de lange geschiedenis van deze auto dat ooit dichtgestopt hebben? en dat ding zit er toch niet voor niks op?Ik hoop dat jullie antwoord weten op dit mysterie.Met vriendelijke groet,Jeroen Dingemans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-01-2003 16:05 #62885 door
Beantwoord door in topic vacuumvervroeger dichtgestopt
hallo jeroende 122's modellen hebben een B-motor (met daarin een andere nokkenas) en af fabriek geen vacuumvervroeger voorzover ik weet. je zou dus wel eens gelijk kunen hebben dat jij een 'omgebouwde' hebt. slangetje loopt vanaf spruitstuk/carburateurs naar de vervroeger. losgekoppeld zou het slangetje naar het spruitstuk/carburateurs dichtgestopt moeten worden anders wordt het benzinemengsel door te veel lucht te arm. de vacuumvervroeger zelf behoeft dan in principe niet afgedopt te worden. losgekoppeld is ie gewoon buiten werking en een 'B'-motor heeft geen vacuumvervroeger nodig. Je weet niet wat er binnenin jouw motor zit, dus adviseer ik je niet te veel aan te trekken van wat 'hoort', maar meer af te gaan op de prestaties. als die bevredigend zijn en de motor verder goed loopt zou ik alles vooral zo laten. Zie overigens ook op dit forum op 201202: 'verkeerde ontsteking'. blijft een boeiende hobby..........groet van henry

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-01-2003 16:49 #62884 door
Beantwoord door in topic vacuumvervroeger dichtgestopt
En dan heb je het nog niet eens gehad over de veertjes van de vervroeging. Kleine kans dat die correct zijn, maar als ie loopt, loopt ie, al is het misschien maar 80%optimaal. Als je ooit je verdeler vervangt voor een gereviseerde kun je aan een 'correcte' denken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-01-2003 16:54 #62883 door
Beantwoord door in topic vacuumvervroeger dichtgestopt
inderdaad en of de veertjes werken laat zich redelijk goed controleren dmv een afstellamp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-01-2003 18:24 #62882 door
Beantwoord door in topic vacuumvervroeger dichtgestopt
Een motor zonder vervroeging lijkt mij niet handig,ik denk jullie je vergissen,er is wel degelijk sprake van vervroeging maar niet middels het vacuum maar via een centrifugaalvervroeging. Deze werkt met gewichtjes die door de centrifugale kracht de vervroeging regelen. De knallen kan ik me bij een niet werkende vervroeger heel goed voorstellen,waarom iemand dat dus dicht stopt ? Kortom, vervroeging op wat voor manier dan ook heeft elke conventionele motor nodig. Heeeeel vroeger kon je dit regelen met een knop op het dashboard!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-01-2003 00:50 #62881 door
Beantwoord door in topic vacuumvervroeger dichtgestopt
Wat ik eigenlijk bedoelde met 'of de veertjes werken' is dat het onwaarschijnlijk is dat de goede veren gebruikt zijn voor deze specifieke moter. Elke moter heeft een eigen vervroegingskromme (op welk toerental de vervroeging begint en eindigt, op welke vervroeging je dan eindigt, hoe steil loopt de kromme, enz.). Deze kromme wordt voor een groot deel bepaald door de sterkte van de veertjes. Je kan met een stroboscooplamp eenvoudig bepalen of ze werken maar of ze goed zijn afgesteld is erg moeilijk te achterhalen. Ook het achterhalen van de goede kromme is al een klus op zich (Tip: Volvo-Die P120 modelle van Gunther en Wolf). De meeste mensen die hun B18B verruilen voor een B20B gebruiken hun oude verdeler en carburateurs. Tussen de verdelers die op deze motoren moeten zitten zijn echter grote verschillen (kromme, vacuum vervroeging/verlating). Toch werkt het prima........maar niet 100%.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-01-2003 08:38 #62880 door
Beantwoord door in topic vacuumvervroeger dichtgestopt
de vraag van jeroen betrof alleen de vacuumvervroeger. uiteraard zit er onder de onderbrekerplaat een centrifugaalvervroeger, daar is geen enkel misverstand over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-01-2003 12:23 #62879 door
Beantwoord door in topic vacuumvervroeger dichtgestopt
Henry, wat je zegt klopt helemaal. Mijn verhaal over de centrifugaalvervroeging en de veertjes was ook om aan te geven dat je met deze verdeler in ieder geval geen optimaal resultaat kan bereiken omdat die zeker niet voor een B18B ontworpen was, hij had immers een vacuumvervroeging, wat niet wegneemt dat je er nog best mee rijden. Groeten, Wietse.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-01-2003 22:49 #62878 door
Beantwoord door in topic vacuumvervroeger dichtgestopt
Meten is weten, dit is al eerder aan de orde geweest in dit forum.Het lijkt mij verstandig te kijken wat je nu voor een blok hebt en welke carburatie/ontsteking hier bij horen.Ik had een 122S uit '67 en deze had een B18D in het vooronder met dubbele SU's en vacuum vervroeger. Hier zit een "snellere" nokkenas in en geeft wat meer pk's.Het "B" blok was voorbehouden aan de 123GT en de P 1800 en het is lastig combinaties zonder problemen te laten lopen.Mijn boodschap is zoek uit wat je hebt is dit de originele combinatie stel dit af volgens de technische specificaties en zorg dat je vacuum vervroeger werkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.