lichtschakelaar

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-01-2003 15:21 #56209 door
lichtschakelaar is gemaakt door
Gisteren onder het rijden gingen plotseling mijn koplampen en de dashboard-verlichting uit, gevolgd door smeulende draden onder het dashboard. Zelf denk ik dat de schakelaar is doorgebrand, klinkt logisch niet? Iemand een ander idee? (zekeringen waren allemaal nog heel). Om de schakelaar te controleren wil ik hem doormeten. Ik weet alleen niet in welke stand er wat moet gebeuren, zodoende weet ik niet wat ik moet meten. Weet iemand welke polen je in welke stand moet meten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-01-2003 16:59 #62899 door
Beantwoord door in topic lichtschakelaar
Beste Roelof,Wat betreft de voetschakelaar heb ik een goede tip. Op de voetschakelaar komen drie draden uit, één voor de dimlichten, één voor het grootlicht en ik meen één voor de achterlichten of dashboardschakelaar. Of de schakelaar goed werkt is eenvoudig te testen door de weerstand van de schakelaar te meten. De schakelaar maakt in paren contact met de draden op de volgende wijze: rechts & midden of Midden & links. Als de schakelaar is doorgebrand betekend dit dat links en rechts contact maken. Als je de multimeter hierop aanslaat moet er tussen links en rechts dus geen weerstand bestaan (of juist heel veel) om dat beide draden niet in verbinding met elkaar mogen staan. Je kan natuurlijk mbv de multimetre ook nagaaan of er een voltage of de linker en rechterdraad staat (hetgeen niet de bedoeling is !!), maar dat wordt lastiger als je een nieuwe tweedehands voetschakelaar wilt aanschaffen op een beurs of uit het schap van e.o.a. amazonboer!!Overigens schijn de voetschakelaar slechts een beperkte levensduur te hebben en is uit dien hoofde een bron van ellende.Groet CanderCombi `66

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-01-2003 18:24 #62898 door
Beantwoord door in topic lichtschakelaar
Dank je wel voor de uitgebreide info. Als het de voetschakelaar is wil ik graag een andere schakelaar daarop zetten. Uit jouw verhaal begrijop ik dat een voetschakelaar moeilijk te bemachtigen is. Ik wil dan een gewone schakelaar aansluiten. Welke combi van draden is dimlicht en welke grootlicht (wat geeft rechts+midden en wat links+midden)?Heb je ook een dergelijk "schema" voor het doormeten van de dashboardschakelaar van het licht? Misschien is het die ipv de voetschakelaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-01-2003 18:42 #62897 door
Beantwoord door in topic lichtschakelaar
Beste Roelof,Volgens mij niet, worden zelfs weer op nieuw gemaakt. Ben zelf alleen altijd graag uit op een koopje en dan kom je sowieso terecht bij de tweedehands meuk.Goet Cander

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-01-2003 22:22 #62896 door
Beantwoord door in topic lichtschakelaar
Ik heb nog wel een voetschakelaar liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.