claxon

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-01-2003 17:31 #56206 door
claxon is gemaakt door
Klinkt misschien grappig, maar niets lijkt irritanter. Mijn claxon reageert op stuurbewegingen. Zeker als ik in de file sta kunt u zich voorstellen dat men zich nogal aan mijn klassieker irriteerd. Kortom, als ik aan mijn stuur draai gaat ie toeteren, soms meer en soms minder. IS dit een vocht probleem, of moet ik het stuur gaan openmaken en zo ja, hoe doet een mens dat. (ik heb nu preventief de draden uit de hoorn getrokken, voordat iemand uitstapt en deuk trapt....;-) Het gaat op een 1968 131 b20a.Grt Thijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-01-2003 18:02 #62911 door
Beantwoord door in topic claxon
De electra van de claxon is simpel"enkele draad loopt door de stuurkolom en komt onderuit je stuurhuis.In het stuurwiel zit een drukschakelaar die dan het circuit sluit = tooooet.Maakt dus ergens massa, waarschijnlijk is de buitenmantel doorgesleten. Probleem is waar.....Ik denk dat je het beste een nieuwe draad eraan kunt vlechten en doortrekken en dus de draad vernieuwt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-01-2003 21:42 #62910 door
Beantwoord door in topic claxon
Bij mijn Amazon wasn de isolatie van de druk schakelaar poreus geworden en verpulverd; met wat kneedbare klei van de kinderen een nieuwe isolatie gemaakt (dun schuimrubber kan ook) en de zaak was geklaard! Ging trouwens om een '65 Amazon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-01-2003 21:48 #62909 door
Beantwoord door in topic claxon
Ik had onlangs precies 't zelfde. Pak Haynes, pag 179, dan zie je de opbouw van de claxon.Schroef beide kruiskopschroeven los aan de achterkant (vloerzijde) van de twee stuurspaken. Haal dan de claxonring eraf. Het claxonmechanisme bestaat uit twee schijven met een schuimrubberring ertussen. Het eind van de claxonkabel wordt met een veertje tegen een van de schijven gedrukt. Als je toetert druk je de schuimrubber ring samen en maken de schijven kontakt: tuut! Als de schuimrubber ring slap of gaar is geworden kan er bij geringe aanraking van het stuur kontakt ontstaan, vooral bij lage snelheden (zwaarder sturen). Dus deze schuimrubber ring vervangen (drie moertjes losmaken). Uiteraard kan er ook, zoals Ed al suggereerde, kontakt ontstaan doordat de kabel die door de stuurstang loopt niet meer isoleert en ergens massa maakt; vooral een defect kunststof busje dat door de grondplaat van het claxonmechanisme gaat is dan misschien een storingsbron. Kan je gewoon weglaten en schroef een goed geisoleerde, dikke kabel aan de schijf van het claxonmechanisme. De kabel heeft genoeg ruimte/lengte om met het stuur mee te draaien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-01-2003 23:03 #62908 door
Beantwoord door in topic claxon
was ik nog vergeten: die schuimrubber ring staat in de VOD lijst onder nr. 654653 en kost € 2,44; kan je geen armoe voor lijden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.