schroefdraad

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-01-2003 17:32 #56161 door
schroefdraad is gemaakt door
Wie heeft een tip voor de reparatie van kapot M8 binnenschroefdraad als opboren en tappen naar M10 niet mogelijk is? Het gaat om aluminium. Heeft iemand ervaring met zogenaamde helicons (soort van insert)?Guus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-01-2003 20:18 #63077 door
Beantwoord door in topic schroefdraad
Beste Guus. Er zijn ook blindklinknagels in de handel waar M8 schroefdraad in zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-01-2003 07:25 #63076 door
Beantwoord door in topic schroefdraad
Guus,Hetgeen waar jij naar refereert zijn de zogenaamde "helicoils". Deze worden redelijk normaal toegepast bij reparaties en in garages indien het draad naar z'n grootje is (zelfs voor bougiegaten gebruikt men deze). Een helicoil is in principe een ring met schroefdraad aan de buiten en binnenkant (een soort bout en moer in één). De maatvoering ken ik er niet van uit mijn hoofd, dus ik kan niet zeggen of je nu van M12 (wat je blijkbaar moet tappen als M10 ook al gaar is) weer terug kan naar M8. Bij een garage of de echte automaterialenhandel zal je de detailinfo kunnen halen. Mijn eigen ervaring is dat het prima werkt (het distributiedeksel).Suc6 en 7

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-01-2003 11:42 #63075 door
Beantwoord door in topic schroefdraad
ook henry heeft goede ervaringen met helicoils door middel waarvan een in relatief zacht materiaal (aluminium e.d.)een bijzonder goede schroefdraad getapt kan worden. werd/wordt oa.a. nog al eens veel toegepast bij technisch spul uit het oostblok en, na ruim 30 jaar, ook in mijn V7(guzzi). Enfin, het principe is eenvoudig. met bijgeleverde boor, breng je het schroefgat op maat - uit mijn hoofd: bij m6 naar 6,7 mm, het gat wordt derhalve niet eens zo veel groter- , tap met de eveneens bijgeleverde tap een nieuwe 'helicoil-draad' en monteer daarin de helicoil door middel van, je raadt het vast al, het eveneens bijgeleverde montagepijpje. als je er een beetje bij kan, een relatief eenvoudige ingreep en absoluut bevredigend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.