verklikkerlampje

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-02-2003 00:27 #56120 door
verklikkerlampje is gemaakt door
Hallo Volvovrienden,eindelijk ben ik achter het waarom van het rode lampje boven de schakelaar voor de ruitenwisser in m'n amazon: een verklikker voor de handrem! Nooit geweten dat dit object deze rol toegewezen had gekregen, gezien het niet functioneren ervan.Kan iemand me vertellen hoe (volgens mij is het lampje zelf nog goed) het systeem eromheen werkt, zodat ik het lampje weer kan laten functioneren waarvoor het bedoeld is?Bij voorbaat dank, volvo-groet, Niels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-02-2003 00:53 #63274 door
Beantwoord door in topic verklikkerlampje
Hoi Niels. Deze lamp zit aangesloten op twee schakelaars die de lamp met aarde verbinden. De andere kant zit aangesloten op de +12V die van de lichtschakelaar komt. De eerste schakelaar zit in de hoofdremcylinder geschroefd en wordt geactiveerd als tussen de twee gescheiden remsystemen erg veel drukverschil ontstaat, bijvoorbeeld een lek in de remleiding. De tweede schakelar zit onder de handrem. Als die gebruikt wordt gaat het lampje aan. De enige tekening in Haynes die dit laat zien staat op pagina 192, onderdeel 13, 19 en 20. Het lijkt erop dat dit niet op elke Amazon heeft gezeten maar ik denk dat Ed 'de wandelende Volvo encyclopedie' van der Zee daar wel uitsluitsel over kan geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-02-2003 09:17 #63273 door
Beantwoord door in topic verklikkerlampje
Het zit alleen bij de modellen met gescheiden remsysteem, dus de bouwjaren 1969 en 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-02-2003 13:28 #63272 door
Beantwoord door in topic verklikkerlampje
Siang, Ik heb zelf een Combi uit '67. Deze was voor de amerikaanse markt bedoeld en had een soort 'tussenmodel' remsystem. Niet enkel en ok n iet volledig dubbel. Dus wel een dubbel remsysteem maar met enkele leidingen naar de remklauwen. Groeten, Wietse.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-02-2003 14:29 #63271 door
Beantwoord door in topic verklikkerlampje
Tja, niet-europese markten hebben zo hun eigenaardigheden, 'k weet ook niet alles...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-02-2003 21:38 #63270 door
Beantwoord door in topic verklikkerlampje
Nou, samen met Ed kom je al een heel eind :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-02-2003 22:26 #63269 door
Beantwoord door in topic verklikkerlampje
'k weet zeker niet alles, leer nog dagelijksOok denk ik dat je niet zo'n technisch wonder hoeft te zijn, ruim 25 jaar oude volvo's rijden geeft veel "storingservaring"Onze wagens lijken erg op elkaar dus ook hun problemen.Preventief onderhoud is mijn motto, logisch nadenken kan ook geen kwaad.Van de ervaren Volvo monteurs heb ik geleerd begin bij A (simpele zaken) en werk rustig naar Z, de oplossing kom je dan vanzelf tegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-02-2003 12:31 #63268 door
Beantwoord door in topic verklikkerlampje
Met ze alle weten we waarschijnlijk alles, ieder een beetje. Sommige meer dan de ander.Overigens een verklikkerlampje is vrij makkelijk zelf te maken. Bij de handrem zet je een deurschakelaar met een beugeltje vast je zorg ervoor dat deze kontakt maakt als de handrem aangetrokken wordt en een lampje brand. Eigenlijk verschilt het niet veel van je binnenverlichting. Het extra stukje naar je remmen vergeet je dan maar. Het is een kleine luxe maar wel makkelijk. Ik weet het het is niet origineel voor de oudere type.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.