wissel of gelijkstroom

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-02-2003 13:50 #56117 door
wissel of gelijkstroom is gemaakt door
Hoi,Volgens mij is mn dynamo dood. Nu probeerde ik de koolborstels te vervangen, maar ik weet eigenlijk niet eens of ik wissel of gelijkstroom heb. Hoe kan ik dat zien? De dynamo in mn Haynes ziet er anders uit, die van mij is veel platter. Ook gaan de koolborstels er wel heel gemakkelijk uit (twee boven elkaar op één plaatje en glijden beide over twee gladde 'wielen') . Dit plaatje zit achter een kapje die met twee schroeven bevestigd is, waaruit één contactje steekt. Verder staat er geen merk op of nummer, behalve: 2x 'B+' en 'DF' (bij dat kontactje) en '61/D'.Volgens mij lopen de draden (in de auto) van de dynamo naar een Ford-kastje (gelijkrichter?).Kunnen jullie me helpen?Thanx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-02-2003 11:20 #63284 door
Beantwoord door in topic wissel of gelijkstroom
Een wisselstroom dynamo is ongeveer even lang als zijn diameter. Een gelijkstroom is ongeveer twee keer zolang als zijn diameter. Het "ford-kastje" is de spanningsregelaar. Een gelijkstroomdynamo heeft geen gelijkrichter nodig.mvg,Bernard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-02-2003 19:29 #63283 door
Beantwoord door in topic wissel of gelijkstroom
De benamingen van de terminals geven geen uitsluitsel over het merk en type want zowel bij een gelijkstroom- als een wisselstroomynamo worden de terminals B+, 61/D en DF gebruikt. Maar de opmerking dat de borstels over gladde wielen loopt doet mij vermoeden dat je een wisselstroomdynamo hebt. Een gelijkstroomdynamo heeft een commutator (net als bij bijv. een boormachine), dat is de ring op de as waar de koolborstels tegen aan liggen en die uit van elkaar gescheiden segmenten bestaat. Een wisselstroomdynamo heeft gladde sleepringen. Het kastje bij een gelijkstroomdynamo is de laadregelaar, het kastje bij de wisselstroomdynamo is de spanningsregelaar. De wisselstroomdynamo heeft interne diodes die de spanning gelijk richten voordat die de dynamo verlaat. Een gelijkstroomdynamo heeft een permanente magneet. Zelfs bij volledig lege accu kan die door rond te draaien een spanning opwekken. Een wisselstroomdynamo heeft géén permanente magneet, maar een elektromagneet. Door die elktromagneet moet eerst een stroom lopen voordat de dynamo spanning kan leveren. Het heeft bij een compleet lege accu geen enkele zin om een auto met wisselstroomdynamo proberen aan te slepen. Aangezien er geen stroom door de elektromagneet (veldwikkeling) loopt kun je de wisselstroomdyanamo ronddraaien tot je een ons weegt, er komt niets uit. Houd daar bij het testen dus rekening mee. Houd er ook rekening mee dat een wisselstroomdynamo niet in werking mag zijn als er geen accu aan hangt, dat kan schade aan de dynamo veroorzaken. De wisselstroomdynamo op een Amazon is een Bosch of een SEV Motorola. Maar het kan natuurlijk zijn dat er ooit een willekeurige dynamo in is gezet die past (met bijbehorende spanningsregelaar). Dat is geen probleem, als zul je daarvan geen beschrijving in Haynes (Amazon) of ander Amazon-werkplaatshandboek tegenkomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.