dynamo-spanningsafgifte

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-02-2003 10:16 #56104 door
dynamo-spanningsafgifte is gemaakt door
Hoi,Ik heb de koolborstels vervangen van mijn (overigens wisselstroom-) dynamo. Hij doet t als een tierelier, maar ik vraag me nog wat af:Bij stationair meet ik een afgifte van +/-14,1V, bij alle hogere toeren 14,3/14,4V. Hoe weet ik of het ook goed geregeld wordt als er teveel stroom naar de accu gaat (spanningsregelaar?). Want is de laad-waarde bij stationair niet wat hoog?Bedankt voor t meedenken!O ja, an nog iets, is een fuseekogel gemakkelijk te vervangen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-02-2003 10:59 #63326 door
Beantwoord door in topic dynamo-spanningsafgifte
je kan de spanning meten aan de accupolen, uiteraard bij draaiende motor.heb je dat ook gedaan, dan 'passen' de gemeten waarden binnen de richtlijnen, en mag je er dus van uit gaan dat er niet te veel lading naar de accu gaat.Fuseekogels vervangen is een makkie. werkwijze al eerder beschreven op dit forum.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-02-2003 19:53 #63325 door
Beantwoord door in topic dynamo-spanningsafgifte
De nominale spanning van een lood-zuur-accu is weliswaar 12 V, de laadspanning dient 14,4 V te bedragen (hoeft niet precies deze waarde te hebben, echter niet meer dan 15 V). Ik heb het over spanningen omdat een lood-zuur-accu zelf de laadstroom "regelt" naar gelang de ladingstoestand. Het is wel zaak om ervoor te zorgen dat de initiële laadstroom niet te hoog wordt om schade aan de accu te voorkomen. De meeste losse laders hebben van zichzelf al geen al te hoge stroom (behalve boosters), dus dat is geen probleem. De ideale laadstroom voor een 60 Ah-accu zal zo'n 6 A zijn. Een spanningsregelaar van een wisselstroomdynamo geeft geen begrenzing op initiële laadstroom (ja, de maximale output, maar dat is meestal aan de hoge kant), dus is die misschien wel 30 A of meer bij een volledig ontladen accu en zou ik je aanraden om eerst de accu grotendeels met een losse lader op te laden. Het hoeft niet persé, maar het kan wel de levensduur van de accu aanzienlijk verlengen. Is de accu niet helemaal leeg, dan is opladen via de dynamo OK. Wat betreft de spanningsregelaar op de auto is het belangrijker om te weten wat de spanning is bij een hoog toerental (bijv. 4.000 tpm) dan stationair. Zolang bij dat toerental de spanningsafgifte niet hoger is dan zo'n 14,4 - 15 V is alles OK. Kom je daarboven, dan gaat je accu overkoken en snel achteruit in levensduur. Fuseekogels zijn niet moeilijk te vervangen, als je de procedure in Haynes gewoon stap voor stap volgt. Het enige "speciale" gereedschap dat je nodig hebt is een fuseekogeltrekker en bij voorkeur ook een momentsleutel en uiteraard sleutels in Engelse maten, een 13 mm sleutel is ècht te groot voor een 1/2" moer!Neem een kijkje op de site van Jaap Blijleven, daar staat het verslag van de vervanging van de voorbrug en de revisie van de andere onderdelen van de voortrein die ik vorig jaar op mijn Amazon heb uitgevoerd, daaronder vallen dus ook de fuseekogels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-02-2003 19:42 #63324 door
Beantwoord door in topic dynamo-spanningsafgifte
Je hebt een prachtige afgeregelde spanning van de dynamo de laadspanning moet inderdaad tussen de 14 en 14,4 v liggen. Maak je niet te druk over de laadstroom, die regelt de dynamo zelf, afhankelijk van de stroomafname van je verbruikers en de ladingstoestand van de accu. In de winter is dit een prachtige laadspanning. In de zomer zal deze spanning iets lager zijn, omdat anders de spanning de accu stuk kan laden. Meet eens een keer het soortelijk gewicht van de cellen in de accu die moeten als de accu vol is 1,28 kg/m3 aangeven. Een goed geladen accu bevriest ook niet in de winter. Succes Dries van der Heijden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-03-2003 22:31 #63323 door
Beantwoord door in topic dynamo-spanningsafgifte
laadwaarde is prima, accu geeft altijd meer voltage wanneer die draait. 2e vraag: ja hoor op een brug kan je er beter bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.