electrische installatie ombouwen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-03-2003 22:05 #56084 door
Hallo,ik heb een vraag over het ombouwen vaneen 6 volt installatie naar 12 volt, ik heb volgens mij alles aangeschaft:(startmotor,dynamo,ruitenwissermotor,ruitensproeierpompje,en spanningsregelaar).mijn vraag is:- is het nodig de bobine te vervangen??(was namenlijk niet voorradig)-wat moet ik met de motor van de verwarming?(ook vervangen) of,,,is er een ander alternatief??de lampjes vervangen spreekt voor zich.en,,,,ben ik verder nog iets vergeten???B,V,D. GROETEN J,Vos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-03-2003 10:04 #63407 door
Beantwoord door in topic electrische installatie ombouwen
Bij het vorige bericht over het noodknipperlicht stond een specifieke hyperlink. De indexpagina van die site geeft nog meer interssante informatie. Onder andere ook over jouw vraag. Zie www.intelab.com/swem/Vintage_Volvo_6V_to12V_conversion.htm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-03-2003 11:38 #63406 door
Beantwoord door in topic electrische installatie ombouwen
Alle electrische voorzieningen van je auto moet je vervangen in 12 volt.Maar waarom ombouwen, juist de 6 volt hoort bij je auto van dat bouwjaar en mits in goede conditie werkt het toch prima.Vr. Gr. Kees Vos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-03-2003 19:06 #63405 door
Beantwoord door in topic electrische installatie ombouwen
Er zijn auto's met een 12 V systeem die werken met een bobine in combinatie met een ballast-weerstand. De bobine is in dat geval niet bedoeld voor directe aansluiting op 12 V, maar waarschijnlijk direct op 6 V. De ballast weerstand verlaagt dan de spanning naar een geschikte waarde. Ik kan je alleen niet vertellen wat voor een weerstand het moet zijn (weerstandswaarde en max. te dissiperen vermogen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-03-2003 21:07 #63404 door
Beantwoord door in topic electrische installatie ombouwen
Lennard, volgens mij wordt die weerstand kortgesloten op het moment dat je start. Dit om te voorkomen dat de spanningsval van de accu tijdens het starten ervoor zorgt dat je te weinig hoogspanning genereert. Bij normaal bedrijf werkt de bobine dan gewoon op een lagere spanning.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-05-2004 18:45 #63403 door
Beantwoord door in topic electrische installatie ombouwen
Hallo Jan,Ik wil misschien ook onze Amazone ombouwen, kun jij ons jouw ervaringen vertellen. groeten,Ed van der MeerPS volgens mij had je ook een accu nodig

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.