fietscomputer

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-03-2003 13:32 #56062 door
fietscomputer is gemaakt door
Er heeft eens in het VCM een stukje gestaan over inbouwen van een fietscomputer als 'tripmaster'. Ik kan het artikel echter niet op de CD-ROM terugvinden.Weet iemand in welke VCM dat artikel stond?Dank,Arthur

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-03-2003 15:39 #63474 door
Beantwoord door in topic fietscomputer
Arthur,Dit was gedaan door iemand die mee had gedaan aan de moskou-rit.Volgens mij staat dit verhaal in het nr. van augustus of november 2002Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-03-2003 15:55 #63473 door
Beantwoord door in topic fietscomputer
Mijn geheugen laat me nog niet in de steek.Het was bedacht door Tim Fennis, het stukje staat in bladnr 4 aug/2001Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-03-2003 17:25 #63472 door
Beantwoord door in topic fietscomputer
Arthur, heel simpel bij Halfords te krijgen.Het magneetje monteer je op je voorwielnaaf en de sensor ervlak boven zodat hij afleest.Even controleren door de naaf te draaienAls je er niet uitkomt kom dan even kijken hoe het bij mijn E zitGroet Ed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-03-2003 19:14 #63471 door
Beantwoord door in topic fietscomputer
Dag Ed, vooruitlopend op reacties ben ik vanmiddag maar aan de slag gegaan met de Cat-eye van de racefiets. Deze is echter nogal gevoelig; je moet de magneet echt vlak langs de opnemer laten lopen. Dat lukte echter prima door hem achter de remschijf te monteren. Dit werkte goed tot ik de remschijf weer terugplaatste. Ik denk dat dat bonk staal het magnetisch veld teveel beinvloedt. Een sterkere magneer werkt misschien (zo te horen is de opnemer een zgn. Reed-relais), zoniet dan wordt het het Halfords-apparaatje. Hij zit bij jou toch ook achter de remschijf?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-03-2003 20:09 #63470 door
Beantwoord door in topic fietscomputer
Ja, ene zit op de naaf, andere op de remklauw zo dicht mogelijk bij elkaar.Dit luistert inderdaad nauw.Bij Halfords heb ik een BC1400 gekocht van Sigma sport voor 34 euroEr zijn wel goedkopere maar deze is gemakkelijk te bedienen en heeft de optie om cumulatief, gemiddelde en hoogste snelheid en een stopwatchfunctie te combineren. Werkt prima.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-03-2003 12:08 #63469 door
Beantwoord door in topic fietscomputer
zie de site van de webmaster

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-03-2003 20:11 #63468 door
Beantwoord door in topic fietscomputer
Nou, hij doet het. Het bleek een draadbreuk te zijn, bleek na doormeten.Ik hem het zaakje overigens achter de remschijf zitten, is wel wat meer werk (remklauw en schijf eerst verwijderen), maar het zit wel goed vast nu: de opnemer met 2xM3 met nylocks door de achterplaat heen, de magneet met epoxy en een tie-wrap rondom de as. Ik heb hem maar niet op de remklauw gelijmd, bang dat de epoxy te zacht wordt en loslaat als de remklauw heet wordt. Nu alleen nog even ijken en nooit meer mijlen omrekenen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-03-2003 23:04 #63467 door
Beantwoord door in topic fietscomputer
Da's mooi, gelukkig het euvel gevonden.Ik heb vandaag het geheel gemonteerd op de voortrommel van mij Amazon, ja da's een oud beestje.Gewoon op het anker een beugeltje met 10 secondenlijm en het contramagneetje op de trommel, ik ben met je eens dat het warm kan worden maar de zaak lijkt goed vast te zitten.Ik heb even gecontroleerd op de hectometerpaaltjes maar hij is nauwkeuriger dan de mechanische tripmaster....Nog een laatste vraag:Heb jij enig idee of er een lampje in kan ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-03-2003 23:48 #63466 door
Beantwoord door in topic fietscomputer
het is een ieder gevoegelijk bekend dat de organisatoren van " serieuze " rallies alleen mechanisch aangedreven afstandsmeters tolereren. Voor club- en andere ritten is dit natuurlijk een prima en niet te duur hulpmiddel bij afstands- en snelheidsbepaling, met name het gemiddelde.Een auto kan je voor nog meer dingen gebruiken dan louter vervoer van A naar B. Je kunt zelfs tegenwoordig in autorijden de leuke kanten zien, als je ze opzoekt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.