achterruitenwisser 145

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-04-2003 14:08 #56000 door
achterruitenwisser 145 is gemaakt door
Hallo Allemaal,Een erg onnozele vraag, maar hoe doe je de achterruitenwisser van een 145S,usa uitvoering, van '71 aan? Links heb ik vijf knoppen/schakelaars licht,voorruitenwissers,choke,achterventilator,achterruitverwarming rechts drie alarmlichten,sigarenaansteker,voorruitventilator. Dat is alles.Rob Peereboom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-04-2003 07:27 #63713 door
Beantwoord door in topic achterruitenwisser 145
Hallo Rob,ik heb een 145 uit '71, welliswaar geen amerikaan maat toch.Als je aan de linkerkant van het stuur kijkt zitten er twee rijen knoppen.De bovenste rij is vlnr de ruitenwisserschakelaar voor + sproeier, in het midden de choke en rechte de licht schakelaar.Daaronder zitten nog twee schakelaars een groene met verlichting voor de achtruit verwarming en de schakelaar voor de achterruitenwisserEen stand en als je deze knop verder uittrekt ook de sproeier.Je hebt het over een achterventilator?? waar zit die dan en waar zou die voor moeten dienen???groeten john

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-04-2003 08:38 #63712 door
Beantwoord door in topic achterruitenwisser 145
Foutje! Wat ik (ongekontroleerd) voor ventilator uitschold blijkt het achterruitensproeiermotortje te zijn in een leeg tankje! Door het roostertje rechts achter en het "ventilatorgeluid" meende ik dat er een ventilator in moest zitten. Nu denk ik dat, nu ik dus zeker weet dat dat knopje van wisser en sproeier is, de wisser bedrading ergens defect is. Wellicht op de verbinding klep<=>carrosserie. Ik zoek dit uit.Bedankt.Rob Peereboom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-04-2003 10:52 #63711 door
Beantwoord door in topic achterruitenwisser 145
Rob, grote kans dat de bedrading die door het scharnier loopt de boosdoener is.Meet eerst bij de wissermotor of je spanning hebt, als deze aan staat, is dit het geval is je motor stuk ( erg onwaarschijnlijk).Als je de hemel losmaakt zit bij het scharnier een stekker, meet daar dan of je spanning hebt als de wisser aan staat, is dit het geval dan zit het probleem in de bedrading erna.O ja de bedrading voor de ruitenwisser loopt via het rechter schanier(als je achter de auto staat), links is voor de nummerplaatverlichting en achterruit verwarming.Ik weet niet of deze bedrading nog orgineel te koop is, ik heb ze vervangen voor soepel meetsnoer wat te koop is bij de elektronica hobby zaak.Koop wel het dikste snoer wat je kan krijgen er loopt nogal wat stroom doorheen.Neem geen normaal snoer dit breekt vrij snel weer op het scharnierpunt door.Geef het snoer ook genoeg ruimte in het scharnier zelf, je kan beide draden evt in krimkous leggen, de kleur van het draad maakt dan niet meer uit.Succes, en laat even weten als het gelukt is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-04-2003 13:31 #63710 door
Beantwoord door in topic achterruitenwisser 145
Hoi,Het heeft even geduurd voor ik op onderzoek uit kon, maar nu ik wist waar te kijken was het te simpel voor woorden! Er is in mijn 145 kennelijk ooit een andere achterklep gekomen, en degene die dat gedaan heeft heeft voor het gemak ALLE bedrading in de scharnieren doorgeknipt. Daarom doet de achterruit verwarming het ook niet zo best ;-) Alleen is in de L.A. hoek de hemelbekleding los gemaakt en lopen vandaar twee draden open en bloot naar de achterdeur. De kentekenplaatverlichting! Dat moest natuurlijk voor de APK. Nu alleen even tijd vinden om dit alles gelijk netjes en zo origineel mogelijk op te lossen. Maar ik weet nu tenminste wat er moet gebeuten.Rob Peereboom-vroeg zich al af waarom op een usa auto een GB sticker op de klep zat-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.