andere bobine elektr. ontst.?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-04-2003 23:59 #55952 door
Ik heb onlangs op mijn P1800 een transistorontsteking (met behoud van org. punten) gebouwd. Mijn vraag is: is het nou niet beter om er een hoger rendements bobine (nu zit er een blauwe Bosch in) te monteren i.v.m. een dan te verwachten sterkere vonk. En zo ja: welk(e) merk/soort.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-04-2003 10:20 #63894 door
Beantwoord door in topic andere bobine elektr. ontst.?
Bij transistorontsteking heeft het slechts marginaal nut om een andere bobine te monteren en raad ik aan het origineel te behouden. Bij volledig elektronische ontsteking (Lumenition bijv.) kan het wel nuttig zijn, maar verwacht geen wereld van verschil. Op zich zijn puntjes/condensator geen slecht systeem. De verschillen met elektronische ontsteking worden pas echt duidelijk bij extreme toerentallen, en onder normale omstandigheden niet zo van belang. Maar uit eigen ervaring met Velleman transistorontsteking kan ik zeggen dat het mogelijk is om extreem lage toeren te rijden zonder "bokken" (30 km/u in vierde versnelling, B20A). En je bent gedurende 50.000 km verlost van het vervangen van de puntjes. De condensator is al helemaal komen te vervallen. Gaat de transistorontsteking stuk (onwaarschijnlijk, de Velleman is al véle jaren 'tried-and-tested') hoef je alleen de condensator aan te sluiten en de bedrading om te pluggen naar de normale opzet en je kunt weer verder...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.