slappe verlichting

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-05-2003 18:53 #55833 door
slappe verlichting is gemaakt door
mijn Amazon heeft slecht dimlicht. Het brand en daar is alles mee gezegd. De vorige eigenaar reed dus altijd met groot licht, maar dat is iets wat ik niet wil. nu is de stroomdraad die het lampje van stroom voorziet ook niet echt super. Mijn vraag is of er nog iets geschakeld is tussen schakelaar en dimlicht. Een relais of Regelaar of zoiets en is er een algemene oplossing voor dit probleem?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-05-2003 19:23 #64326 door
Beantwoord door in topic slappe verlichting
Even ervan uitgaande dat je Amazon een 12 V systeem heeft: duplo-lampen (gloeilampen) staan niet bekend om hoge lichtopbrengst. Als je duplo-lampen hebt (herkenbaar aan het ronde bolletje) is de goedkoopste oplossing het plaatsen van halogeen vervangers. Dat zijn halogeen lampen met duplo-fitting. De volgende stap, het plaatsen van H4-units, stelt je in staat om ook H4-lampen met 30% of 50% meer lichtopbrengst te plaatsen (bijv. Osram Silverstar of Philips Vision Plus). Dan kun je nog een relais inbouwen dat direct vanaf de accu gevoed wordt en de bestaande bedrading als stuurdraad gebruikt. Zodoende heb je minder spanningsverlies en de best mogelijke lichtopbrengst. Een waarschuwing vooraf: verwacht zelfs in de best mogelijke opstelling (H4-units met +50% lampen en relais) niet zo'n hoge lichtopbrengst als die van moderne auto's. De reflectoren van de moderne auto' hebben een veel beter bundelend ontwerp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-05-2003 20:58 #64325 door
Beantwoord door in topic slappe verlichting
Als je het ehbt over H4 units staat dat danook op het lampeglas zelf. Ik heb namelijk net gekekennaar de reserve lampen en dat is volgens mij een halogeen lamp.Aangenomen dat het toch een echt h4 lampen setje is kan het dan zijn dat er ergend iets niet met de bedrading klopt waardoor er minder spanning staat op het lampje?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-05-2003 21:24 #64324 door
Beantwoord door in topic slappe verlichting
Er staat op het lampglas H4 als het een halogeenlamphouder heeft. Zaak is het in eerste instantie de massa aansluitingen die deze lampen betreft eens even na te lopen en te reinigen. Vergeet ook het contactblok linksvoor ook niet. Bij mij is het licht pas gaan branden na deze handeling(en) Als nu blijkt dat de aansluitingen gecorroderd zijn of hoge weerstand hebbenn door foute bekabeling, dan kun je er gif op innemen dat het de overige electrische aansluitingen ook betreft. Dus schuurpapier of Dremel met koperborstel, contactspray een metertje of wat kabel en -schoentjes en mooi weer! Susses!! Cees

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-05-2003 21:24 #64323 door
Beantwoord door in topic slappe verlichting
Had ik ook...nu zitten er +50% halogeenlampen in.Let op, de reflectors kunnen wellicht ook beter....die wat ik had (saturnus) deugen niet en ik ga die ook vervangen door goede exemplaren....Hierna kan ik ook nog het relais toevoegen...dan is de koek op (nou ja, de AC dynamo dan misschien nog)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-05-2003 11:57 #64322 door
Beantwoord door in topic slappe verlichting
Hou er ook even rekening mee dat de bedrading er al een paar jaar in zit.Ik heb mijn kabelboom vernieuwd (zelf getrokken) en alle problemen met de verlichting zijn opgelost. Ik heb wat oude kabels gestript om te zien hoe dat er van binnen uit ziet. Wil je niet weten. Veel groen en andere zooi. logisch dat de stroom daar moeilijk door komt. De kabels waren toen ook van een mindere kwaliteit dan de hedendaagse kabels. Volgens mij is dit de meest afdoende manier. Opnieuw bekabelen. Kost even wat tijd maar als je het zelf doet ben je veel goedkoper uit dan een komplete boom te kopen.We zijn toch hobbyisten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.