lichtschakelaaar/zekeringen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-07-2003 16:03 #55724 door
lichtschakelaaar/zekeringen is gemaakt door
Amazon 1962 ,De bedrading onder m'n dashbord tracht voor sigarette aanstekker te spelen ,Dimlicht doet het nu niet meer ,maar er wil maar geen zekering defect gaan.Nu is mijn vraag hoe zit nu precies de lichtshakelaar in het dashbord geschakeld? Aanvoer van spanning naar dashbord ,via lichtschakelaar naar zekering en daar vandaan naar koplampen? of zit het stiekem toch anders?(Je zou verwachten eerst zekering ,dan schakelaar en dan richting verlichting.)Iemand idee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-07-2003 22:18 #64737 door
Beantwoord door in topic lichtschakelaaar/zekeringen
ik heb ook een soortgelijk probleem gehad, het is verholpen door een andere schakelaar te monteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-07-2003 10:15 #64736 door
Beantwoord door in topic lichtschakelaaar/zekeringen
Als ik ga meten lijkt de schakelaar niet het probleem te zijn ,die geeft de spanning netjes door ,ik vermoed dat de bekabeling naar de koplampen(dimlicht) ergens aan aarde hangt.Als mijn veronderstelling van eerst schakelaar ,dan zekeringen en dan koplampen klopt zit de fout dus tussen schakelaar en zekeringen kastje.(vandaar de vraag)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-07-2003 13:38 #64735 door
Beantwoord door in topic lichtschakelaaar/zekeringen
Ik heb ook dit probleem gehad. Bleek dat er ergens een lek zat waardoor er kortsluiting ontstond. Zodra ik schakelaar tegen het dashboard hield was er kortsluiting. Inwendig doorgebrand oid?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-07-2003 13:55 #64734 door
Beantwoord door in topic lichtschakelaaar/zekeringen
Ja die topic had ik met de zoekfunctie algevonden ,maar ik heb de schakelaar al uit het dashbord gehaald en dan blijft het probleem.Als ik op de afgaandekabel(richting koplamp dus) een externe spanning(accubooster min aan aarde) zet heb ik nog steeds een sluiting .De schakelaar is dus het probleem niet(ik moet zeggen dat ik daar ook eerst de problemen zocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-07-2003 22:04 #64733 door
Beantwoord door in topic lichtschakelaaar/zekeringen
Ik zou het probleem uitzoeken volgens een juist bedradigsschema. Je kan dan bijvoorbeeld een deel van de bedrading uitschakelen en kijken waar het probleem dan zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-07-2003 00:09 #64732 door
Beantwoord door in topic lichtschakelaaar/zekeringen
Jojo,het kan ook zijn dat je verlichting wordt geschakeld via een relais. Wat bij mij vreemd was, was dat de verlichting het nog wel eens niet wil doen, wanneer er onder het dashboard een extra ingebouwde zekering is doorgebrand. Het kan dus ook zo zijn dat je bedrading niet meer origineel is (zoals bij mij, door aanpassingen van eerdere eigenaren) en dat je sowieso moet gaan improviseren. Rob's idee is daarom het beste, maar er kan natuurlijk vanalles veranderd zijn. Niet om je naar te stemmen overigens. Je moet zorgvuldig zoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-08-2003 04:22 #64731 door
Beantwoord door in topic lichtschakelaaar/zekeringen
't bleek de voetschakelaar (grootlicht/dimlicht) te zijn die 't probleem veroorzaakte (kortsluiting naar massa dus....)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.