amp lampje

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-07-2003 16:59 #55654 door
amp lampje is gemaakt door
hallo volvo liefhebbers,<br>ik heb (misschien) geen probleem maar ik vroeg me af of het AMP lampje moet gaan branden als je de auto op contact zet...dat doet de mijne namelijk niet..wat kan dit betekenen?<br>bij voorbaat dank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-07-2003 17:29 #65012 door
Beantwoord door in topic amp lampje
Normaal moet het gaan branden. Het lampje zal wel stuk zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-07-2003 18:07 #65011 door
Beantwoord door in topic amp lampje
bedankt!, heb het lampje vervangen (auw m'n rug) en hij brand, alleen...als ik rij dan blijft hij branden<br>als ik het goed heb begrepen betekent dit dat de dynamo niet voldoende bij laad<br>kan ik dit doormeten met een volt meter? zoja hoe gaat dat te werk? oh ja als we toch bezig zijn moet ik de koolborstels vervangen, neem ik aan...welk onderdeel nummer moet ik nemen aangezien ik bij het VoD wel 10 nummers vind over koolborstels<p>bij voorbaat dank!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-07-2003 22:52 #65010 door
Beantwoord door in topic amp lampje
Normaal gaat het lampje bij voldoende toeren inderdaad uit. Als dit niet gebeurt KAN de dynamo slecht zijn maar ook te veel verbruikers kan een probleem zijn. Als je geen last van een lege accu hebt moet je het inderdaad in die richting zoeken. Het kan ook zo zijn dat er slechte kontakten zijn of een draad los hangt. Ook dan kan het lampje blijven branden. Op de vraag van de koolborstels: Er zijn diverse type dynamo's dus zoek op de dynamo naar het Bosch nummer en dan in het onderdelen boek het bijbehorende volvo (Bosch) onderdeel nummer.Kortom als je verder geen problemen hebt, meet dan de spanningen op de betreffende punten. Het belangrijkste is de accu spanning: Bij normaal toerental zal deze toch ongeveer 13,5 volt zijn. Is deze veel minder dan pas is de dynamo mogelijke foutbron.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-07-2003 08:21 #65009 door
Beantwoord door in topic amp lampje
Meestal is het een probleem van de dynamo, of wel de koolborstels dan wel de ankers.Een tweede mogelijklheid is de spanningsregelaar.Het beste kun je de dynamo en de spanningsregelaar demonteren en laten testen bij een revisie bedrijf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-07-2003 12:03 #65008 door
Beantwoord door in topic amp lampje
heb ik niet ooit eens ergens gelezen dat als het amp lampje van de Amazon kapot is , de accu ook niet bijlaadt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-07-2003 23:49 #65007 door
Beantwoord door in topic amp lampje
Als je dat gelezen zou hebben, dan klopt dat wat je las niet: de laadstroom loopt van de dynamo (D+) naar de spanningsregelaar (D+).Als de accu-spanning veel lager is dan de (D+) van de regelaar, gaat de regelaar stroom voeren naar de (B+) van deze regelaar.Als de accu spanning te groot wordt, zal de regelaar een signaal geven (DF) naar de dynamo. De dynamo zal nu minder spanning leveren en de regelaar doorvoer valt af. Op deze manier wordt de accu niet overladen. Op het moment dat de regelaar de stroom voert, gaat deze direct nnar de startermotor en/of de accu. Het AMP lampje is een CONTROLE lampje! Het geeft gaat meer of minder branden al na gelang er meer of minder spnning over het lampje staat. Oorzaken van spnningsverschil en dus branden (sterk, zwak, wisselend of niet zichtbaar)liggen in de mogelijke stroomwegen. Enkele bronnen zijn: Dynamospanning zwak (motor uit of lage toeren, V-Snaar slap, borstels etc.), Spanningsregelaar werkt niet goed, slechte kontakten en dus spannings verlies over deze punten ( merkbaar bij knipperlicht, ruiten wisser aan, ventilator aan etc.). Het kan zelfs zo zijn dat de AMP lamp - maar dan wel samen met de OIL lamp- gaat branden als de oliedruk sensor defect is of deze draad los hangt en het chassis raakt.Kortom er zal normaal gesproken pratisch geen laadstroom naar de accu door de AMP lamp gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.