dynamo vragen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-07-2003 15:58 #55647 door
dynamo vragen is gemaakt door
wederom hallo volvo liefhebbers,<p>omdat mijn accu plots leeg was en het controle laadstroomlampje aanstond als de motor liep heb ik de dynamo eraf geschroefd..nou kwam ik tot de ontdekking dat de dynamo verkeerd is aangesloten geweest<br>alleen nu ondervind ik zelf ook problemen hoe het zooitje nou aan elkaar moet zitten<p>de spanningsregelaar heeft deze connectoren:<br>D+<br>D-<br>DF<p>de dynamo heeft:<br>2x B+<br>D+<br>D-<br>DF<p>hoe moet dit nou allemaal aan elkaar gesloten worden? <br> en nou nadat ik de wisselstroomdynamo eruit heb liggen kan ik nog iets extra's doen? (behalve koolborstels)<p>bij voorbaat dank!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-07-2003 15:59 #65033 door
Beantwoord door in topic dynamo vragen
Ik vermoed dat je een andere wisselstroomdynamo hebt dan oorspronkelijk geïnstalleerd was. Zowel op de Bosch als de Motorola AC-dynamo komen volgens Haynes de terminals B+, 61, F en E voor. <br>Zoals je kunt vermoeden moet de B+ terminal op de accu aangesloten worden (meestal via de startmotor die weer aan de accu zit).<br>Terminal 61 gaat op D+ van de regelaar. <br>Terminal F gaat op DF van de regelaar. <br>Terminal E gaat op D- van de regelaar.<p>Aangezien jouw dynamo dezelfde aanduidingen voert als die van de regelaar lijkt het me logisch dat je die één op één (dus DF op DF, enz.) moet aansluiten en dat je één van de twee B+ terminals gebruikt (als er verschil is, de dikste).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-07-2003 16:21 #65032 door
Beantwoord door in topic dynamo vragen
bedankt voor de snelle reactie, ik heb zojuist onder een laag vuil het dynamo merk tegengekomen en het is een Bosch K1 14v 35a 20<p>wat ik ben vergeten te zeggen is dat de D- van de spanningsregelaar aangesloten was op het laadstroomlampje (D- is toch massa!?)helaas heb ik het boek Haynes niet (wel het V44 onderhoudsboek alleen daar staat niks in over de aansluitingen) wat jij zei leek mij ook vrij logisch, alleen dan staat het controle lampje buiten spel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-07-2003 19:39 #65031 door
Beantwoord door in topic dynamo vragen
Dat is het type dat origineel werd geplaatst. Wellicht dat Haynes in het schema van de Bosch dynamo/regelaar de nummering bij de dynamo van de Motorola-opzet gebruikt heeft. <br>In een tekening van een testopstelling zijn op de achterkant van de Bosch dynamo inderdaad de aansluitingen te zien die jij noemde, nl. 2x B+, 61/D+, DF en D-.<p>Het controlelampje zit aan terminal D+ van de regelaar (en dus ook aan terminal 61/D+ van de dynamo). In deze opzet brandt het lampje 1) als de auto op contact staat (met stilstaande motor) en 2) als de motor draait, maar er is een probleem met de dynamo en/of regelaar. En zo dient het lampje ook te werken.<p>Als het AMP-lampje aan D- hing, dan zou die altijd hebben moeten branden als de auto op contact stond of als de motor draaide.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-07-2003 20:13 #65030 door
Beantwoord door in topic dynamo vragen
je zei: Het controlelampje zit aan terminal D+ van de regelaar (en dus ook aan terminal 61/D+ van de dynamo). <p>dit snap ik niet, als het controlelampje in D+ van de regelaar zit hoe zit ie dan ook op de D+ van de dynamo? er is toch maar 1 D+ op de regelaar (dus verbinding regelaar-dynamo D+ is er niet)<p> is er misschien een mogelijkheid om het plaatje in het haynes boek te scannen en sturen naar beat@home.nl
dan kan ik misschien zien wat ik nou precies mis

bij voorbaat dank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-07-2003 22:45 #65029 door
Beantwoord door in topic dynamo vragen
Aangezien de terminals 61/D+ (dynamo) en D+ (regelaar) aan elkaar zitten middels een draad maakt het niet uit op welke van de twee terminals het lampje is aangesloten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-08-2003 00:51 #65028 door
Beantwoord door in topic dynamo vragen
Hallo Amazonvrienden.Sinds eens paar dagen knarst/piept mijn ama rechtsvoor. Ik verdenk de fuseekogels (speling op de verticale as van het wiel). Hoe kan ik bepalen of dit de onderste of bovenste kogel is. (of beter alle 2 vervangen ?) Wiellager lijkt in orde zo ook de demper.Alvast bedankt voor de reacties.Giel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.