koplampen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-08-2003 21:05 #55596 door
koplampen is gemaakt door
Ik heb onlangs mijn koplampunits vervangen door nieuwe platte H4-units. Ik had de bolle H4-units van Cibié, maar was ondanks de plaatsing van Osram Silverstars (+50%) niet tevreden met de lichtopbrengst. Ook het beeld was voor de APK-keurmeesters maar net te pruimen. En nog een reden voor vervanging was dat de reflector van één van de koplampen aardig begon te roesten. <br>De keuze is gevallen op Volvo-items (made by Bosch) welke van zichtbaar betere kwaliteit zijn dat de veel verkochte en ruim de helft goedkopere Saturnus units. Zowel glas als reflector van de Bosch units zijn helderder. De belangrijkste oorzaak van slechte lichtopbrengst is verstrooiing in richtingen waar het licht geen nut heeft (en zelfs gevaarlijk kan zijn). En hoe helderder het glas en reflector, hoe beter de bundeling.<p>Resultaat? Verbluffend, meer dan twee keer zoveel licht op de weg met dezelfde lampen en een goed beeld. Ik heb nu bijna net zoveel licht als met een moderne auto! En dan loopt de verlichting nog steeds gewoon door de schakelaar op het dashboard. Ik ben benieuwd wat ik nog aan winst kan boeken met een relais, al zal dat nooit zoveel zijn als met goede units.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-08-2003 08:47 #65223 door
Beantwoord door in topic koplampen
Lennard, je praat over "Volvo items made by Bosch", zijn dit originele Volvo koplampunits die door Bosch zijn toegeleverd en via het VOD verkrijgbaar zijn? Heb je een onderdeelnummer?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-08-2003 12:04 #65222 door
Beantwoord door in topic koplampen
Lennard, mooi om te horen. Ik ben nog van plan om de units van valeo (bolle H4) er in te zetten aangezien ik hetzelfde probleem had met de keurmeester en die prachtige (niet dus) Saturn units...Misschien dat ik het bolle maar vergeet en gewoon doe en ook de Bosch lampen erin zet. Besteld via het VOD ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-08-2003 17:29 #65221 door
Beantwoord door in topic koplampen
De units zaten in een doos met Volvo-opschrift. In het glas staat Volvo, en daaronder Bosch. Op de doos zit een sticker met het nummer 1212963. Gekocht bij Martens Autoparts (Deurne, 0493-321222) voor &#8364; 93,25 incl. BTW.<p>In de prijslijst van het VOD komen dit nummer en 81212963 (B-kwal.) ook voor. Ik neem aan dat de B-kwal. Saturnus is, en de A-kwal. Volvo. Het VOD rekent voor twee stuks Volvo incl. BTW &#8364; 89,25. Ondanks dat Martens iets duurder is was dat voor mij met kilometerkosten meegerekend niet het geval (heen en terug scheelt me dat bijna 72 km met het V.O.D.).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.