koplampen, relais

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-09-2003 22:01 #55509 door
koplampen, relais is gemaakt door
21 augustus berichtte ik over de goede resultaten van de Volvo H4-units. Ik heb vandaag de eennalaatste stap in de verbetering van de lichtopbrengst gezet, en dat was het plaatsen van een relais.<br>Het relais is middels een 20 A zekering en dikke draad (2,5 qmm) direct op de accu bedraad. De bestaande leiding heb ik doorgeknipt en aangesloten op het relais. Die oude leiding doet nu dus alleen nog dienst als stuurdraad voor het relais. <p>Resultaat? De lichtopbrengst is nog een trapje hoger dan hij al was en de lichtschakelaar in het dashboard wordt niet meer warm.<br>Vraag je je misschien af wat dan de laatste stap is...het vervangen van de Osram Silverstar lampen door Philips Vision Plus. Ik heb beide lampen in een moderne auto gezet en tegen een witte garagedeur met elkaar vergeleken. De Vision Plus geeft nog net wat meer licht. De illegale 80/100 W H4-lampen wil ik niet gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-09-2003 23:17 #65544 door
Beantwoord door in topic koplampen, relais
Een kleine tip wellicht: gebruik de extra lichtopbrengst eens om middels een geel kleurfilter de detailscherpte van je omgeving te verhogen. Uit onderzoek (Frans?) is ooit gebleken dat wit licht wel verder kwam, maar met geel licht meer details werden waargenomen. Overigens zouden de vision plus lampen een kortere levensduur hebben maar dat is wellicht geroddel van de concurentie.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-09-2003 11:30 #65543 door
Beantwoord door in topic koplampen, relais
als brildrager heb ik al jaren een voorzet geelfilter wat ik 's nachts en bij hevige regen gebruik, het scheelt echt in de detailscherpte. Dus voor mijn ogen, niet voor mijn koplampen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-09-2003 17:10 #65542 door
Beantwoord door in topic koplampen, relais
Quote: "Overigens zouden de vision plus lampen een kortere levensduur hebben maar dat is wellicht geroddel van de concurentie....."<br>Eh, nee dus, dat is geen geroddel. Ik heb het zelf mogen ondervinden bij een moderne auto. Die kwam af fabriek met Blue Vision lampen, en toen de auto pakweg anderhalf jaar oud was begaf er eentje het. Ik heb toen twee Vision Plus lampen geplaatst en daarvan ging de eerste na <i>slechts een half jaar </i>kapot. Ik dacht toen nog dat dat incidenteel was, en heb de andere lamp dus laten zitten, maar die is niet veel later ook kapot gegaan. Ter bevestiging heb ik weer twee Vision Plus lampen geplaatst, en als die weer zo snel kapot gaan weet ik zeker dat het geen geroddel is.<br>Ter vergelijking, ik heb twee Osram Silverstars (directe concurrent voor Philips' Vision Plus) al sinds 12 december 2001 in mijn koplampen zitten, en ik rijd ook altijd overdag met licht aan. Nu moet ik wel vermelden dat deze lampen dus pas sinds gisteren de volle mep aan spanning krijgen omdat ik pas sinds gisteren een relais geplaatst heb. Er staat nu bij draaiende motor 13,1-13,2 V op de lampen (op dat moment staat er 13,5 V op de accuklemmen), terwijl dat voorheen 12,5-12,8 V zal zijn geweest. En die paar tienden Volt maken een groot verschil op de levensduur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-09-2003 21:51 #65541 door
Beantwoord door in topic koplampen, relais
Bestaan er trouwens passende geel gekleurde koplampunits voor Amazon? Ik blijf van mening dat gele koplampen gewoon erg mooi staan. Voor de Europese markt waren er automerken die specifiek voor Frankrijk gele reflectoren monteerden omdat (toen) gele verlichting verplicht was.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-10-2003 21:27 #65540 door
Beantwoord door in topic koplampen, relais

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-10-2003 21:36 #65539 door
Beantwoord door in topic koplampen, relais
Zoals ik eerder aangaf was ik van plan om de Osrams te vervangen door Philips Vision Plus omdat die nog wat feller leken. Maar dat blijkt optisch bedrog (doordat de Vision Plus een blauw randje in het glas heeft is het licht wat koeler en lijkt daardoor wat feller). In een test van <i>Auto Express</i> bleek de lichtstraal van Osram Silverstar een afstand van 96,9 m te halen tegen 95,1 voor de Vision Plus. Dat verschil is verwaarloosbaar, echter op 50 m afstand geven de Silverstars nog duidelijk meer licht van de Vision Plus.<br>Ter vergelijking: de blauwe lampen van Philips en Osram halen 78 m.<p>Tevens blijkt in de praktijk (eigen ervaring) dat de Philips +50% lamp een aanmerkelijk kortere levensduur heeft dan standaard lampen terwijl Osram Silverstar volgens de test juist een met standaard lampen vergelijkbare levensduur heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.