aansluiting meters (amp/oliedruk)

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-09-2003 00:35 #55488 door
Hallo mensen,Een vriendelijke collega die de werkzaamheden aan mijn ama nauwlettend volgt heeft mij in een vriendelijke bui een setje amperemeter/oliedrukmeter kado gedaan die ik nu dus ook wil jaan aansluiten. Hoe pak ik dit aan; c.q. wat is de draadafmeting van de oliedrukaansluiting op het blok (B20a). Wil uiteraard ook de oude oliedrukgever behouden. Hoe sluit is het best een amperemeter aan? (b20a motor).Groetjes en alvast bedankt voor de reacties.Giel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-09-2003 12:18 #65645 door
Beantwoord door in topic aansluiting meters (amp/oliedruk)
Als het kleine meters zijn dan kan je ze inbouwen op de plaats van je asbak. Het gat hoef je dan maar een heel klein beetje groter te maken, boven en onder een klein boogje eruit vijlen. Zelf vna een stukje plaat of hardboard een frontje maken in kleur spuiten en het lijkt of het zo hoort. Hiermee hou je dus je dashbord netjes in takt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-09-2003 18:20 #65644 door
Beantwoord door in topic aansluiting meters (amp/oliedruk)
De draadafmeting in een B18 is 1/8X27 NPT, ik neem aan dat een B20 hetzelfde is. VDO heef gevers met twee aansluitingen, een voor de meter en een voor het originele lampje. Ik heb voor die van mij een T-stukje gefabriceerd waar de gever van de meter en de originele op passen.De ammeter sluit je aan in serie met de gebruikers. De laaddraad van de dynamo/spanningsregelaar samen met de gebruikers aan de ene klem(-) en de accu aan de andere(+). Als de accu wordt ontladen zal de meter negatieve amperes aangeven, wordt hij geladen dan geeft de meter positieve waarden. Onder normale rijomstandigheden geeft de meter 0 aan, alle gebruikers worden rechtstreeks door de dynamo gevoed. Bij mijn auto heb ik de draden gesplitst bij de startmotor. Neem voldoende dikke draden naar de meter(min 6mm2) en laat de dikke kabel van de accu naar de startmotor intact. Deze moet buiten de meter om omdat de startstroom te hoog is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-09-2003 11:05 #65643 door
Beantwoord door in topic aansluiting meters (amp/oliedruk)
Hoi, ik heb éénzelfde ervaring, in aanvulling op het verhaal van Bernard. De sensor voor de oliedruk kun je inderdaad in dubbeluitvoering krijgen, dus één blok met twee aansluitingen, je 'idiot light' (de normale) en de drukmeter. Helaas passen deze sensoren niet tussen de motor en de uitlaat (te weinig ruimte), ik heb daarom een knietje laten maken. Wat betreft de ampèremeter, ik heb ooit een mooie beschrijving gelezen. Stel jezelf een 'H' voor. Op de linker bovenhoek zit je accu, de linker benedenhoek je startmotor. De rechterbovenhoek is je dynamo en de rechterbenedenhoek de verbruikers. De meter moet je nu op het horizontale tusenbalkje plaatsen. Op deze manier meet je niet de stroom die de startmoter trekt, is toch te hoog voor de meter, je meet niet hoeveel de verbruikers verbruiken, is toch niet interessant en niet relevant voor een laadstroommeter. Wat je meet is echter de stroom die tussen de accu en de dynamo loopt, de laadstroom. Een positieve uitslag betekent laden (nog een kwartier na het starten te zien en langzaam teruglopend) en een negatieve uitslag is ontladen, tijd voor een avondje klussen. Nul is goed. Zelf heb ik de meter tussen de startmotor en de dynamo gezet. Het kan echter mooier door de draad van de dynamo naar je startslot door te trekken en daar ook de meter aan te sluiten. Dan heb je minder draad in je motorcompartiment. Zorg ervoor dat je goede aansluitingen gebruikt en soldeer deze ook vast, een brand is zo gestart. Denk ook eens over een olietemperatuurmeter als je toch bezig bent. De sensor is éénvoudig te plaatsen in de aftapplug in het carter. Ik heb trouwens dit allemaal gekocht bij VDO. Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.