koplampen, relais dl ii

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-10-2003 19:58 #55444 door
koplampen, relais dl ii is gemaakt door
16-9 berichtte ik dat ik de koplampen via een relais direct op de accu heb bedraad. Dit om meer lichtopbrengst te krijgen en de schakelaar in het dashboard te ontzien. Daarmee had ik al een hele verbetering, maar toch heb ik nog bijna 0,3 V spanningsval in deze opzet waardoor ik geen 13,5 V aan de lampen heb. Op 13,2 V geeft de lamp nog steeds niet 100% lichtopbrengst! <p>Op de site lighting.mbz.org/tech/relays/relays.html las ik het volgende: "In many cases, the thin factory wires are inadequate even for the stock headlamp equipment. Headlamp bulb light output is severely compromised with decreased voltage. For example, normal engine-running voltage in a "12-volt" automotive electrical system is around 13.5 volts. At approximately this voltage, halogen headlamp bulbs achieve 100 percent of their design luminous output. When operating voltage drops to 95 percent (12.825v), headlamp bulbs produce only 83 percent of their rated light output. When voltage drops to 90 percent (12.15v), bulb output is only 67 percent of what it should be. And when voltage drops to 85 percent (11.475v), bulb output is a paltry 53 percent of normal! [Source: Hella KG Hueck AG, Germany]. It is much more common than you might think for factory headlamp wiring/switch setups to produce this kind of voltage drop, especially once they're no longer brand new and the connections have accumulated some corrosion and dirt." <p>Verder lezende realiseerde ik me dat, door de lampen op de accu te bedraden, ik nog steeds zo'n 3x-4x langere draadlengte heb dan zou kunnen (en dus een 3x-4x hogere spanningsval). Bij draaiende motor komt de stroom van de lampen uit de dynamo, niet uit de accu (alleen bij een te laag toerental of stilstaande motor levert de accu stroom). De stroom legt dus eerst de weg van de dynamo naar de startmotor af, vervolgens naar de accu, dan naar het relais en dan naar de lampen. Ik kan dus een heel stuk overslaan door direct op de dynamo te bedraden en het relais aan de voorkant van de auto te bevestigen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-10-2003 20:23 #65806 door
Beantwoord door in topic koplampen, relais dl ii
Lennard het lijk wel een "quest for ultimate lighting"...ga door en hou ons vooral op de hoogte...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-10-2003 22:07 #65805 door
Beantwoord door in topic koplampen, relais dl ii
Ik heb inmiddels de inkorting van de route uitgevoerd, maar de winst is slechts 80 mV (0,08 V). Over het stuk draad van de dynamo tot het relais staat echter wel nog zo'n 180-200 mV. In dat stuk zit o.a. de zekering. Dat stuk is nu 2,5 mm2. Dat wordt 4 mm2, daarmee verwacht ik nog zo'n 100 mV winst. Dan houd ik op.<p>Ik weet dat ik nog meer winst zou kunnen boeken door alle draad door 4 mm2 te vervangen. Dus ook de stukken draad die door de wielkuipen loopt en de massadraad. Maar ik vind het wel mooi geweest. Een iets lager dan optimale spanning levert overigens een stuk langere levensduur daarvan op, en de +50% lampen zijn toch al zo duur. Tip: Osram Silverstar gaat ongeveer net zo lang mee als de standaard lampen. De Philips Vision Plus doet dat bij lange na niet (eigen ervaring!). Bovendien blijkt uit een test van een Engels autoblad de Osram iets beter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-10-2003 19:33 #65804 door
Beantwoord door in topic koplampen, relais dl ii
Ik heb inmiddels toch de bedrading van de dimlichten en de massa-draad compleet vervangen door 4 mm2. Ook heb ik de massa niet op het schutbord, maar naar de dynamo bedraad. Dat samen levert een onverwacht grote verbetering op. Nu staat bij draaiende motor zo'n 13,9 V op de lampfitting op de koplamp met het meeste draad (LV). Eindelijk, mission accomplished. De lichtopbrengst kan nu makkelijk wedijveren met die van modernde auto's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.