draden toerenteller

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-10-2003 13:31 #55405 door
draden toerenteller is gemaakt door
Beste Volvovrienden,het is gelukt: ik heb een Volvo-Smiths 4 cyl toerenteller in huis. Nu nog aansluiten. Ik heb het forum erop nagezocht maar begrijp nog niet helemaal hoe. (Wietse, misschien kan jij me uit de brand helpen?)Er komen 5 draden uit. Twee dikke witte die vrij lang zijn en door een draadboomhoes worden beschermd - deze gaan misschien naar de motorruimte. Verder nog 1 witte - de komt uit het lampje van de teller. En dan twee zwarte dunne draden. Deze zullen wel + en aarde zijn. Klopt dit tot nu toe?En hoe sluit ik de dikke witte draden in serie met de bobine en de verdeler?Alle hulp is welkom. Groeten, Niels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-10-2003 14:23 #65967 door
Beantwoord door in topic draden toerenteller
Hoi Nielshet is de bedoeling dat de witte draad aangesloten wordt op de bobine, de andere witte draad op de verdeler. Zo komt de toerenteller tussen de bobine en verdeler in te staan (stroom gaat door de toerenteller).De draad uit het lampje moet je schakelen op de andere bedrading van de verlichting (zoek maar ergens achter het dashboard, genoeg mogelijkheden). Vervolgens heb je een massa nodig (als referentie voor de toerenteller), dat zal één van die zwarte draden zijn. Als laatste heb je contactplus nodig om de teller te laten werken. Dat moet dan de andere zwarte zijn (hoort rood te zijn; ik heb zelf ook zo'n teller liggen).Als je het precies wilt zien, moet je even in het Haynes boek kijken bij draadbomen (ervanuitgaande dat je dat hebt).Heb je dat niet, mail me dan even, dan scan ik het plaatje even in en mail je dat terug.Groeten Robert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-10-2003 18:59 #65966 door
Beantwoord door in topic draden toerenteller
Robert beschrijving klopt - zo is mijn Smiths toerenteller ook aangesloten (Ama B20 '68). Als je het voor elkaar hebt moet je alleen nog even het toerental afstellen via de kunstof stelschoef die diep verzonken ligt in aan gaatje aan de achterzijde (onder het kapje aan achterzijde).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-10-2003 19:09 #65965 door
Beantwoord door in topic draden toerenteller
Vervangt de toerteller dan het draad wat nu tussen de bobine en verdeler zit (maw moet die worden verwijderd)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-10-2003 13:52 #65964 door
Beantwoord door in topic draden toerenteller
Ja : die moet je gewoon verwijderen : de stroom moet door de toerenteller lopen.Ik vergat overigens nog te melden dat mijn Smiths toerenteller ook 2 zwarte draden heeft (en niet 1x zwart en 1x rood) - dus maak je daar geen zorgen over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-10-2003 00:03 #65963 door
Beantwoord door in topic draden toerenteller
Hoi, zo te zien heb je alle antwoorden al. Ik had het trouwens ook niet geweten met deze kleurkoderingen :-). Haynes helpt met aansluiten als je die niet hebt staan de plaatjes ook op de V44 CD, kijk bij de GT versies. Wat daar niet uit duidelijk wordt is of de toerenteller spannings of stroomgestuurd is, kijk voor het verschil in de discussie van een week geleden. Succes, Wietse.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.