gelijkstroom dynamo testen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-10-2003 19:27 #55396 door
gelijkstroom dynamo testen is gemaakt door
Ik ben voor de zekerheid ook maar eens naar de DC-dynamo gaan kijken en niet meteen alle verdenking weer op de laadregelaar gooien. In Haynes staat beschreven hoe je de dynamo "in situ" test: Alle aansluitingen van de dynamo los maken en DF (veldwikkeling) doorverbinden met de dynamo-stroomaansluiting D+ en tevens doorverbinden met de dynamo behuizing...En DIT klinkt mij nogal vreemd in de oren aangezien ik wel kan snappen dat de veldwikkeling ergens aan hoort te hangen, maar als je toch de behuizing van de dynamo, de hulpwikkeling EN de "plus" van de dynamo aan elkaar hangt...hoe kun je dat bij een dergelijke perfecte kortsluiting nog een spanning gaan meten? Zit ik ernaast? Oftewel, kan iemand mij meer op weg helpen om de DC-dynamo op een korrekte manier te testen?Alvast bedankt,Arno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-10-2003 20:29 #66036 door
Beantwoord door in topic gelijkstroom dynamo testen
D+ is niet de stroomuitgang, dat is B+.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-10-2003 20:43 #66035 door
Beantwoord door in topic gelijkstroom dynamo testen
Op de dynamo zit alleen D- D+ en Df....B+ komt weer op de regulator voor...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-10-2003 23:12 #66034 door
Beantwoord door in topic gelijkstroom dynamo testen
In het elektrisch schema in Haynes kom ik op de gelijkstroomdynamo ook de terminal Df tegen. Maar je hebt gelijk dat er geen B+ op de gelijkstroomdynamo zit.<p>Toch denk ik niet dat je een kortsluiting maakt als je DF en D- aan de behuizing legt want de veldwikkeling heeft een weerstand van 4,8 ohm (+/- 0,5 ohm). De stroom wordt dus beperkt door die weerstand.<br>Het lijkt erop dat de doorverbinding van de terminals er ook op gericht is om een stroom door de veldwikkeling te laten lopen, want zonder veld geen opgewekte spanning als de dynamo draait. Zie ook paragraaf 6 van de testprocedure in Haynes: daar koppel je nl. Df af van de massa (earth) aansluiting. Daardoor geen stroom door de veldwikkeling, daardoor ook geen spanning uit de draaiende dynamo. De in Haynes genoemde testopstelling is er om de regelaar buiten spel te zetten om te kunnen isoleren of de fout nu in de dynamo danwel in de regelaar zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-10-2003 23:13 #66033 door
Beantwoord door in topic gelijkstroom dynamo testen
>>> Toch denk ik niet dat je een kortsluitingmaakt als je DF en D- aan de behuizing legt...<<<<p>Moet dus zijn: DF en D+

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-10-2003 23:53 #66032 door
Beantwoord door in topic gelijkstroom dynamo testen
Lennard, je hebt niet toevallig zelf ook een keer op deze manier gemeten he?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-10-2003 10:35 #66031 door
Beantwoord door in topic gelijkstroom dynamo testen
waarom ga je niet naar een wikkelbedrijf en laat hem daar door meten, weet je direct waar je op moet letten. Kost je waarschijnlijk ook niet veel, alleen doormeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-10-2003 11:40 #66030 door
Beantwoord door in topic gelijkstroom dynamo testen
Bou, ik hem eens uitgebouwd en zo doorgemeten....Het bleek 1 van de koolborstels te zijn...iets te kort geworden ;-).... Ik heb de stator meteen mooi schoon gemaakt met een glasvezelborsteltje en om te proberen de oude koolborstels (bij gebrek aan nieuwe) er even terug geplaatst. Toen de dynamo weer ingebouwd en zonder regulator laten draaien. Nu heb ik ook generatorspanning kunnen meten door het op de volgende manier aan te sluiten:D-, DF en de min van de voltmeter aan elkaar en de plus van de voltmeter gewoon op D+. Ik ga nu nog even kijken of ik de regulator weer goed ingesteld krijg en als dat het geval is hoef ik alleen maar nieuwe koolborstels te bestellen...anders nog een regulator erbij....allen...bedankt !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-10-2003 18:13 #66029 door
Beantwoord door in topic gelijkstroom dynamo testen
Quote: "Lennard, je hebt niet toevallig zelf ook een keer op deze manier gemeten he?"<p>Nee, ik heb een wisselstroomdynamo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.