extra schakelaars

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-11-2003 15:59 #55354 door
extra schakelaars is gemaakt door
In verband met het monteren van een mistlamp, verstralers, een achterruitblazer en een toerenteller ben ik van plan extra schakelaar te monteren. In eerste instantie was ik van plan hiervoor in het stalen dashboard gaten te boren, maar misschien kan het ook met een soort van eigengemaakt console wat dan onder het dashboard komt te hangen. Wie heeft ervaring met het plaatsen van extra schakelaars en geeft mij wat tips? Bij voorbaat hartelijk dank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-11-2003 16:41 #66203 door
Beantwoord door in topic extra schakelaars
Niels, Heb je trouwens een echte GT of wordt dit een look-a-like?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-11-2003 16:57 #66202 door
Beantwoord door in topic extra schakelaars
Hoi Niels, ik had je al foto's gestuurd hoe ik het had gedaan. Je moet opletten dat het paneeltje niet te hoog wordt, je versnellingspook komt best ver naar boven in de derde versnelling. Iets meer naar binnen plaatsen geeft al wat extra speelruimte. Daarnaast moet je niet vergeten waarschuwingslampjes in te bouwen en alles zo schakelen dat als het contact uit is de apparatuur ook uit gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-11-2003 17:00 #66201 door
Beantwoord door in topic extra schakelaars
Zo'n console heb ik! Er zitten schakelaars voor het mistlicht, de achterruitverwarming en voor het groot licht op. Vrij eenvoudig gemaakt van een stukje metalen plaat (gepolijst alu?) en 3 binaire schakelaars. Bij mij is de console links van het stuur aan de onderkant gemonteerd, aangezien rechts de pook ruimte nodig heeft. Ik kan je een foto mailen als je wil.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-11-2003 17:47 #66200 door
Beantwoord door in topic extra schakelaars
Als aanvulling op de andere antwoorden kan ik nog wat tips geven: <p>- gebruik relais voor de aansturing. Dat heeft meedere voordelen:<br>* de draad die de energie naar de lamp vervoert kan kort blijven want die hoeft niet eerst naar het dashboard en weer helemaal terug naar de lampen en dat scheelt tienden van Volts aan de lamp en dus meer licht; <br>* aangezien een relais in vergelijking met lampen maar een kleine stroom nodig heeft kan de schakelaar zelf ook klein blijven;<p>- gebruik voor koplampen en verstralers minimaal 2,5 mm2 draad, liever nog 4 mm2. 5 mm2 en dikker zijn overkill;<br>- als je toch bezig bent verdient het aanbeveling om de koplampen een eigen relais te geven die je direct op de dynamo bedraad (accu mag ook, maar direct op dynamo levert nog 0,2 V extra winst) met fatsoenlijke draad; de fabrieks-draad van 1 mm2 is echt een zielig draadje voor zo'n stroom. Ook de massadraad kan het best met fatsoenlijke draad doorgetrokken worden van de lampvoet naar de dynamo-behuizing, aardingspunten op het plaatwerk zijn op zijn best niet meer dan adequaat. Deze upgrades heb ik onlangs gedaan, en ik wou dat ik het meteen na aanschaf van de Ama gedaan had want de winst is opmerkelijk. <br>- geef de voedingslijn naar elk relais een zekering dicht in de buurt van de aansluiting op accu/dynamo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-11-2003 18:05 #66199 door
Beantwoord door in topic extra schakelaars
Kijkende in het elektrisch schema van de 123GT realiseer ik met dat tips die ik gaf al door Volvo bedacht waren op één uitzondering na. Namelijk de extra zekeringkast is direct op de B+ terminal van de (wisselstroom)dynamo bedraad, en de extra lampen worden door relais bediend. Alleen de bedrading van 1,0 en 1,5 mm2 vind ik nogal mager.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-11-2003 18:47 #66198 door
Beantwoord door in topic extra schakelaars
Lennard, als je verstralers direct op de dynamo aansluit, krijg je dan niet dat de lampen oplichten bij een hoger toerental?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-11-2003 18:52 #66197 door
Beantwoord door in topic extra schakelaars
Nee hoor, het is een 121 uit febr 1967. De auto heeft tot 1997 in Gothenburg gestaan. Check home.planet.nl/~niels.jongeling voor herfstfoto's.Als het een echte GT betrof, zaten die schakelaars er natuurlijk al in. Een look-alike hoeft het van mij ook niet te worden, ik heb een originele mistlamp (zo'n grote ronde) en wil die plaatsen omdat het gewoon veiliger is bij mist.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-11-2003 18:56 #66196 door
Beantwoord door in topic extra schakelaars
Ha Robby,ik zou erg blij zijn als je mij daarvan inderdaad een foto kan mailen naar niels.jongeling@wxs.nl Kan je me ook vertellen hoe het is vastgemaakt?Alvast bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-11-2003 20:10 #66195 door
Beantwoord door in topic extra schakelaars
Ik neem aan dat je met oplichten feller gaan branden bedoelt. Het antwoord is, nee, mits je spanningsregelaar goed werkt. De lampen branden wel wat zwakker bij stationair toerental, maar dat is normaal want dan levert de dynamo onvoldoende spanning, en dat is ook in de normale opzet het geval (al valt het dan wat minder op).<p>De regelaar zorgt ervoor dat de spanning die de dynamo afgeeft niet hoger kan worden dan pakweg 13,8-14 V, er kan wat afwijking in zitten, en het varieert ook met de temperatuur. De lampen kunnen dus ook niet meer dan deze spanning krijgen. "12 V" lampen zijn eigenlijk ontworpen om te werken op de normale boordspanning bij een draaiende motor. Dat is zo'n 13,5 V. Dan pas leveren ze 100% lichtopbrengst. En die lichtopbrengst neemt hard af als de spanning ook maar iets lager is. Bij 95% spanning (12,83 V) levert een halogeenlamp nog maar 83% licht! Bij 12,15 V (90%) is dat nog maar 67% lichtopbrengst!<p>In principe maakt het niet uit of je de lampen op de dynamo danwel op de accu bedraad want theoretisch is op beide punten de spanning gelijk. Ze zitten immers met een stuk draad aan elkaar verbonden. In de praktijk is dat niet het geval want een draad heeft nu eenmaal een weerstand. Hoe groot die weerstand is hangt af van het materiaal, de doorsnede en de lengte van de draad. In veel gevallen is de draad van koper, zo ook bij auto's. Hoe langer de draad, hoe meer weerstand. Hoe dunner de draad, hoe meer weerstand. <br>Lang en dun is dus geen goede combinatie, maar dat is wel wat er gebeurt bij de fabrieksopzet voor de koplampen!<p>De spanningsval over het stuk draad tussen accu en dynamo was de reden voor mij om direct op de dynamo te bedraden.<p>In eerste instantie had ik mijn koplampen niet zo sterk opgewaardeerd als ik uiteindelijk wel gedaan heb. Want ik had het relais bij de accu geplaatst en d.m.v. een in-line zekeringhouder aan de accu aangesloten. De bestaande draad van de koplampen had ik doorgeknipt en met 2,5 mm2 aangesloten op het relais. De bestaande leiding had ik vóór het connectorblok doorgeknipt en met een 0,75 mm2 draadje op de spoel van het relais aangesloten. De oude draad werd nu dus gedegradeerd tot stuurdraad voor het relais. Daarmee had ik al best een redelijke verbetering van de lichtopbrengst en de schakelaar in het dashboard werd niet meer warm. Maar toen las ik een artikel op lighting.mbz.org/tech/relays/relays.html en realiseerde me dat ik nog heel wat fouten had gemaakt die nog steeds een redelijke spanningsval toelieten.

De eerste wijziging was het aansluiten van het relais op de dynamo. Daardoor kon het relais veel dichter bij de koplampen waardoor de draad een stuk korter werd (dus minder spanningsval). Vervolgens heb ik de fabrieksdraden tot aan de lampvoet vervangen door 6 mm2 (4 mm2 is meer dan genoeg, maar ik had 6 mm2 gratis van iemand gekregen). Toen heb ik hetzelfde gedaan met de massadraad. I.p.v. de massadraad op het plaatwerk te schroeven heb ik hem direct op de behuizing van de dynamo geschroefd. Dit alles met 6 mm2. Tot slot heb ik een zekeringhouder geplaatst gebruikt door auto-hifi-freaks. Die zijn verguld en hebben grote contactvlakken want ook op contactvlakken ontstaat spanningsval (over de contactweerstand); het goudlaagje zorgt ervoor dat ze niet kunnen oxideren. Kijk op www.sinuslive.com/neuheiten/zubehor_index.htm voor een idee.
Ik heb nu een spanningsval van ten hoogste zo'n 0,1 V. Als de dynamo dus 13,8 V levert krijgen de lampen 13,7 V. Ze branden nu dus op een kleine overspanning, dus de levensduur van de lampen is iets korter, maar wat een licht! Het mooie van dit alles is dat ik nog steeds een legaal verlichtingssysteem heb. De cheap-and-dirty trick is nl. het plaatsen van 90/100W H4-lampen, maar die zijn niet toegestaan (geen E-keurmerk).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.