tip richtingaanwijzer

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-11-2003 19:57 #55291 door
tip richtingaanwijzer is gemaakt door
De snel en kort knipperende richtingaanwijzer is eenieder die geregeld met caravan, aanhanger of fietsendrager rijdt wel bekend. <p>Aangezien mijn origineel knipperrelais aardig l a n g z a a m begon te knipperen heb ik bij het V.O.D. een B-kwaliteit richtingaanwijzerrelais gekocht. <br>Ik heb hem vandaag geïnstalleerd en die blijkt belastingonafhankelijk te zijn. D.w.z. dat een aanhanger ook geen problemen meer geeft. Nadeel is wel dat een defecte lamp of een slecht contact makende connector niet meer opvalt want de richtingaanwijzer blijft dan niet meer "hangen".<p>Een bijkomend voordeel is waarschijnlijk dat een alarmlicht heel simpel gemaakt kan worden. Dat ga ik proberen door tussen de draden voor L en R een schakelaar te plaatsen. Schakelaar open = L of R, schakelaar dicht = L+R, oftewel alarmlichten. Met een belastingonafhankelijk relais moet dit kunnen. En als het relais drie lampen aankan (twee van de auto + een van de aanhanger), dan moet vier ook wel kunnen dacht ik zo.<br>Ik laat weten of dit werkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-11-2003 20:33 #66419 door
Beantwoord door in topic tip richtingaanwijzer
Het doorverbinden van L+R om alarmlichten te krijgen werkt. Alleen knippert het groene lampje in het dashboard dan niet meer. Moet nog uitzoeken waarom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-11-2003 22:57 #66418 door
Beantwoord door in topic tip richtingaanwijzer
Even in het schema gekeken: de reden waarom het groene lampje niet meer knippert is simpel. De ene kant van het lampje zit aan L, de andere aan R.<br>Normaalgesproken is maar één kant actief. De andere niet. Aan de ene kant van het groene lampje wordt 12 V in- en uitgeschakeld terwijl de andere kant 0 V blijft (de bedrading is via de gloeispiralen van de knipperlampen aan massa verbonden). De stroom door het kleine lampje is niet genoeg om de knipperlampen van de niet-ingeschakelde kant te doen branden.<p>Verbind je nu L+R met elkaar om een alarmlicht te krijgen, dan valt er over beide kanten van het groene lampje steeds dezelfde spanning. Als beide kanten van het lampje 12 V krijgen, dan is het verschil dus 0 V en kan ie niet gaan branden. <br>Dit gaat voor de werking van het alarmlicht dus geen enkel probleem opleveren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-11-2003 12:08 #66417 door
Beantwoord door in topic tip richtingaanwijzer
Als je L+R met elkaar verbind dan moet je om alarmlicht te krijgen toch twee handelingen uitvoeren? Namelijk de schakelaar van het knipperlicht op Links of Rechts zetten en de schakelaar van het alarmlicht op L+R zetten?Als dit zo is dan moet je er goed voor oppassen dat je tijdens het rijden niet per ongeluk de alarmschakelaar op L+R hebt staan omdat je dan zowel bij signaal naar rechts geven als naar links beide knipperlichten (alarmlicht) bedient.Of zie ik iets over het hoofd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-11-2003 17:36 #66416 door
Beantwoord door in topic tip richtingaanwijzer
<i>Als je L+R met elkaar verbind dan moet je om alarmlicht te krijgen toch twee handelingen uitvoeren?</i><p>Ja dat klopt, maar dat was vroeger normaal. Ik heb het systeem bij een 1966 Mustang gezien. Dat werkte weliswaar met twee knipperrelais, eentje voor L of R en eentje voor L+R. Maar de alarmlichten bediende je door een schakelaar in het handschoenenkastje om te zetten èn de hendel aan de stuurkolom naar L of R te zetten. <p>Het door jou genoemde ongewenste alarmlicht zal direct opvallen doordat het groene lampje in het dashboard niet knippert terwijl je tòch het knipperrelais hoort tikken. <br>Om te voorkomen dat je ongewenst de alarmlichten inschakelt kun je hetzelfde doen als bij de Mustang: de schakelaar op een plek plaatsen waar je er niet zo snel tegen stoot. Of je monteert een schakelaar waar bijv. een randje omheen zit zodat ertegen aanstoten geen gevolg heeft. Alleen iets smals als een vinger kan hem dan bedienen. Mogelijkheden genoeg.<p>Helemaal mooi zou een schakelingetje met een paar transistors, wat weerstanden en een LEDje zijn zodat die alleen gaat knipperen als er op L en R <b>tegelijk</b> spanning staat. Dan heb je tevens een waarschuwingslichtje voor de alarmlichten. Aan onderdelen kost dit slechts wat kleingeld.Dit laatste ga ik eens een keertje uitvogelen als ik daar tijd voor heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-11-2003 23:43 #66415 door
Beantwoord door in topic tip richtingaanwijzer
Lennard, let je wel op dat als je alarmlicht geen indicator op het dashboard heeft dat een reden voor afkeuren is. Misschien kun je een drie dubbel polige schakelaar pakken. Een pool om L+R te verbinden, een pool om de schakelaar naar links of rechts te simuleren en een pool om een doorvrbinding te maken met een lampje op je dashboard parallel met een knipperlicht. Heb je toch nog een knipperend lampje op je dashboard.<br><br>Wat je óók kan doen is bij mij een 140 schakelaar komen halen die ik over heb als ik je scroboscoop even mag lenen :-) De motor zit er weer namelijk weer in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-11-2003 10:45 #66414 door
Beantwoord door in topic tip richtingaanwijzer
Ik zou een tweepolige schakelaar nemen. Waarbij Een pool Links en rechts verbind en de andere het knipperlicht links of rechts activeert. Het waarschuwingslampje kun je paralel zetten aan het activeren van het relais.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-11-2003 19:40 #66413 door
Beantwoord door in topic tip richtingaanwijzer
Ik doe het makkelijker door het lampje tussen de hendel/knipperrelais en massa te hangen. Dan knippert hij ook in alle gevallen.<p>Ik snap niet waarom men hem tussen L en R bedraad heeft. Voor zover ik kan zien geeft dat geen voordeel (of men moet het ontbreken van een draadje naar massa een voordeel hebben gevonden bij Volvo).<p>Wietse, je mag de stroboscoop sowieso wel lenen, hoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-12-2003 17:03 #66412 door
Beantwoord door in topic tip richtingaanwijzer
wil je mij het onderdeelnr. doorgeben van het 'B'RAW relais? is dit soms 80667407? ik neem aan een 2-poot?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-12-2003 17:40 #66411 door
Beantwoord door in topic tip richtingaanwijzer
Het antwoord op beide vragen is: ja.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.