ratelende bobine en claxon

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-12-2003 17:56 #55237 door
ratelende bobine en claxon is gemaakt door
Vreemd, sinds kort doet mn clxon het niet meer. Daarintegen wil m'n bobine nu claxonenren...???? Als ik de claxon indruk maakt mijn bobine een ratelend geluid en de claxon doet dus niets, wat kan dit zijn? Bobine stuk? Het gaat om een amazon b20b (als dat er iets toe doet.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-12-2003 00:47 #66619 door
Beantwoord door in topic ratelende bobine en claxon
laat ik voorop stellen dat ik geen auto electricien ben, maar mijn eerste gedachte gaat naar kabelbreuk in de claxonleiding met kortsluiting als gevolg. Je vertelt niet of de auto het gewoon goed doet, trek eerst alle kabelschoentjes van de claxons af , en luister wat je dan hoort. Een nieuwe claxonkabel lijkt me goedkoper en eenvoudiger dan te beginnen met het vervangen van de bobine. Ik heb overigens laatst in een Engels tijdschrift gelezen dat vervangende bobines schaars worden. Ik heb 8 jaar geleden mijn bobine moeten vervangen, het symptoom was een zeer wispelturig start gedrag - dwz sleutel omdraaien en soms wel, maar meestal geen contact met de startmotor-traumatische ervaring voor mijn echtgenote, zij stond op zo'n moment in een parkeergarage, en de monteurs van de Volvodealer kregen haar ook niet aan de praat, is dus afgesleept uit die parkeergarage en die is in Bussum geconstrueerd voor Nissan Micra's. Ik heb zelf de bobine vervangen, maar dat is bij een Amazon zonder stuurslot redelijk simpel. Ook het startslot zelf kan mankementen gaan vertonen, maar de relatie tussen bobine en claxon ontgaat me in dezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-12-2003 12:29 #66618 door
Beantwoord door in topic ratelende bobine en claxon
Goed Siang, de auto start en loopt normaal, ik ga eens naar de kabels kijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-12-2003 13:51 #66617 door
Beantwoord door in topic ratelende bobine en claxon
Je gaf aan dat het om de B20 Amazon gaat. In dat geval heb je geen gepantserde kabel. De voeding van de bobine is afkomstig van de zekeringkast, en wel vanaf de ongezekerde zijde. De bovenste twee zekeringen zitten via het contactslot geschakeld. (In de opzet met gepantserde kabel komt de voeding van de bobine direct vanaf het contactslot dus strikt elektrisch gezien verschilt dat niet met de B20 opzet). De claxon zit op zekering no. 2. Elektrisch gezien zitten de claxon en bobine op hetzelfde punt (mits de zekering niet doorgebrand is want de claxon zit aan de gezekerde zijde).<p>De claxon is aan de massa-zijde geschakeld. D.w.z. dat als je de claxonring indrukt je een verbinding met massa maakt waardoor er een stroom gaat lopen die de claxon laat werken.<p>Toen ik je probleem las vond ik het een vreemd probleem. Dat vind ik nog steeds omdat de bobine en claxon parallel geschakeld zitten. Maar ik weet inmiddels wel dat overgangsweerstanden in de 12 V kant zowel als aan de massa kant rare symptomen kunnen veroorzaken. Vooral bij slechte massaverbindingen gaat dat op.<p>Om te beginnen zou ik de claxon eens loskoppelen en kijken of de bobine nog steeds ratelt als je toetert. Ik verwacht van niet. <br>Volgende controle is de claxon zelf. Pak twee losse draadjes. Verbind één kant van de claxon ergens aan kaal ijzer van de auto (of de minpool van de accu) en de andere kant aan de pluspool van de accu. Als je niks hoort en het vonkt lekker, dan is de claxon defect. Bij een goede werkende claxon zul je tijdens het aansluiten op 12 V ook wel vonkjes zien, maar dat is normaal (dat gebeurt al bij het aansluiten van een 21 W lampje).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.