laadregelaar amazon

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2004 20:36 #55155 door
laadregelaar amazon is gemaakt door
Nu heb ik in mijn amazon (met gelijkstroomdynamo) een nieuwe laadregelaar ingebouwd. Helaas is dit door omstandigheden met de VOD bestelling niet de originele Bosch geworden maar het VOD vervangend type van het merk "RUNCO". Op deze regelaar staat doodleuk 14V 25A vermeld....dit kan toch geen rechtstreekse vervanger van de Bosch zijn aangezien ik mij meen te herinneren dat de spanning weliswaar met 14V nog net kan, maar dat de laadstroom toch iets van 7A zou moeten zijn. Weet iemand of het de bedoeling is dat ik de RUNCO weer moet gaan zitten bijbuigen om de juiste spanning/stroom waarden te krijgen of is die 14V/25A geen probleem voor de generator of de accu?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2004 21:29 #66899 door
Beantwoord door in topic laadregelaar amazon
Hallo Arno,Het is alleen maar mooi dat hij iets meer kan, voor je dynamo of accu maakt het niet uit.Dit is alleen de maximum capaciteit van de regelaar!Groet, Gijs

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2004 23:58 #66898 door
Hoe kom je erbij dat de laadstroom 7 A zou moeten zijn?<br>25 A is een hele normale waarden voor een auto uit die tijd (en 14 V is voor een 12 V systeem ook de juiste spanning). De latere Amazons hebben een wisselstroomdynamo met 35 of 55 A en in moderne auto's kom je toch wel zo'n 70 A of meer tegen.<p>De in de Amazon toegepaste gelijkstroomdynamo's kunnen een stroom leveren van maximaal 30 A. <p>De belangrijkste functie van de laadregelaar is het constant houden van de spanning bij variërende belasting.<br>De stroom die de dynamo afgeeft wordt bepaald door de laadtoestand van de accu en de hoeveelheid ingeschakelde elektrische verbruikers. Die stroom kan maximaal zijn wat de dynamo kan leveren. Vraagt het systeem minder, dan loopt er minder. De laadregelaar voorkomt dan dat de spanning te hoog oploopt. Een betere benaming voor laadregelaar die ook vaak gebruikt wordt is dan ook spanningsregelaar.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2004 00:10 #66897 door
Klinkt allemaal goed...oftwel..het lijkt dat ik hem kan laten zitten...Maar er staat mij toch echt iets bij van 2 spoelen..1 voor stroom en 1 voor spanning en je kon ze toch allebei afstellen...

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD