doorsolderen zekeringenkast

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-01-2004 09:00 #55132 door
doorsolderen zekeringenkast is gemaakt door
nog even terugkomend op het probleem van Sebas dat inmiddels ongetwijfeld opgelost zal zijn:het is uiteraard niet de bedoeling de zekeringen zelf door te solderen. daar zit het probleem ook niet. het euvel vindt zijn (haar?) oorsprong in de meerdere aansluitingen van de diverse stroomkringen die over eenzelfde zekering lopen. dit is te zien in de zekeringenkast. de diverse aansluitingen zitten op elkaar bevestigd door middel van een soort koperen 'popnagel' en aan het onderlinge contact mankeert het na al die jaren tgv vervuiling/corrosie. wat het doorsolderen aangaat, deze oplossing heeft dus alleen betrekking op de gestapelde contactjes, het de bedoeling deze per aansluitpunt met elkaar door te verbinden dmv solderen. de zekeringen blijven natuurlijk gewoon zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-01-2004 13:44 #66989 door
Beantwoord door in topic doorsolderen zekeringenkast
Zelf zou ik eerder kiezen om het zekeringenkastje te vervangen. Kost relatief weinig en last een hoop narigheid op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-01-2004 15:10 #66988 door
Beantwoord door in topic doorsolderen zekeringenkast
Mee eens, want als het de gestapelde contacten niet zijn, dan is het wel de nogal benkelijke manier waarop de zekeringen geklemd zitten. Zelfs zonder oxidatie vind ik het een wonder dat het nog zo goed werkt. Ik wil het liefst het interne van de zekeringkast vervangen door iets dat werkt met de moderne steekzekeringen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-01-2004 16:52 #66987 door
Beantwoord door in topic doorsolderen zekeringenkast
en dan maar hopen dat de moderne zekeringen over 40 jaar...................

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-01-2004 23:14 #66986 door
Beantwoord door in topic doorsolderen zekeringenkast
Over 40 jaar zijn onze zekeringen ook niet meer leverbaar, zeker niet als we nu met ons allen zodanig gaan hamsteren dat er daardoor geen regelmatige vraag meer is. Ik heb toen ik mijn huidige auto kocht in 1981 een nieuwe zekeringkast genomen en die doorgesoldeerd, regelmatig controleren en invetten met kopervet, net zoals alle andere electrische contacten. Eén keer een kapotte bobine gehad (1995) verder geen bezoek gehad van Lucas, King of Darkness.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-01-2004 23:31 #66985 door
Beantwoord door in topic doorsolderen zekeringenkast
Gelukkig gebruikte Volvo Bosch, Queen of Light...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-01-2004 10:08 #66984 door
Beantwoord door in topic doorsolderen zekeringenkast
Dat met dat kopervet lijkt mij eigenlijk een beetje eng. Koper is een goede geleider geloof ik... Het heeft geen zin om kortsluitingen te gaan creeren. Ik zou gewoon vaseline of, nog beter, kraanvet gebruiken. Dat beschermt uitstekend tegen oxidatie, en de normale kontakten functioneren zonder die oxidatie prima.Wat betreft dat solderen. Een nieuwe zekeringdoos kopen en dan gelijk de geklonken verbindingen doorsolderen is de beste oplossing natuurlijk. Maar mijn oude zekeringkast was verder nog prima, dus ik heb die plekken goed schoongeschuurt (met zo'n roestpittenborsteltje gaat dat goed) en dan doorgesoldeerd. Zolang de kontaktveertjes nog niet lam zijn gaat dat goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.