stroomschokken bij mig-lassen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-01-2004 22:38 #55101
door
stroomschokken bij mig-lassen is gemaakt door
Vandaag met een vriend de hele dag wezen lassen aan een Amazon. Hierbij kreeg ik de hele tijd schokken bij het aanraken van de auto. We hebben met een goedkoop 155A MIG-apparaatje gelast, in een vrij vochtig schuurtje. Aangezien ik een gruwelijke hekel heb aan stroomschokken vraag ik me af of aan deze schokken iets te doen valt. De auto stond overigens voor op houtblokken en achter op z'n banden, wat verder niet erg veel uitmaakt lijkt me.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2004 00:17 #67077
door
Beantwoord door in topic stroomschokken bij mig-lassen
Ik zou de aarding van het lasapparaat maar eens nameten.Tussen de massaklem en de aardcontacten van de netstekker moet 0 ohm zitten.Als dat goed is is de vraag of de aarding van de netstroomvoorziening wel in orde is.Kunnen je haren lekker van overeind gaan staan.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2004 19:14 #67076
door
De spanning van een lastrafo is laag genoeg om er niets van te kunnen voelen, dus daar zou ik het niet in zoeken. Eerder in elektrostatische ontlading.<br>Via de randaarde van het lasapparaat hangt de auto aan aarde en dat kan een schok tot gevolg hebben als je zelf statisch geladen bent en de auto aanraakt. Vooral bij droog winters weer kan dit zeer sterk zijn.<br>Na het rijden kan het ook, door wrijving worden de auto en jezelf opgeladen. Als je uitstapt probeert de lading zich via jou een weg de aarde in te banen. De schok kun je heel simpel voorkomen door vóórdat je een voet buiten de auto op de grond zet éérst met je hand een metalen deel vast te pakken. Dan pas voet op de grond. Het punt dat vonkt zit dan op je schoenzool en niet op de huid van je hand.<p>In ESD-veilige werkplaatsen (elektronica) zitten alle tafels, rekken, vloeren, enz. met weerstanden aan vereffeningspunten. Bij een tafel (bijv.) is deze weerstand minimaal 1 megaOhm. Dit om te voorkomen dat ontladingen fel kunnen zijn. Te weinig weerstand is nl. even slecht als teveel.<br>Alles op de werkplaats is enigszins geleidend. Vloeren, bakken en werkbladen zijn weliswaar van kunststof, ze geleiden wel een beetje. De mensen zelf dragen polsbandjes of hielstrips voor contact met de vereffeningsaarde (via tafel en/of vloer) en stofjassen met een ruitvormig koolstofvezel.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2004 20:10 #67075
door
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2004 20:12 #67074
door
Robby,Misschien helpt het on de netstekker van het lasapparaat 180 graden te draaien.En is de randaarde wel aangesloten?Groeten, Ivo.