olielampje
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-02-2004 17:41 #54989
door
olielampje is gemaakt door
Ondanks dat het oliepeil goed is, gaat het olielampje branden op het moment dat ik (sterk) rem... Is hier een verklaring voor?Alvast bedankt voor jullie reacties.Remco
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-02-2004 20:46 #67475
door
Beantwoord door in topic olielampje
Mogelijk stroomt een deel olie naar voren als je remt, waardoor het peil aan de achterkant - bij de sensor - te laag wordt? Ik heb wel iets soortgelijks meegemaakt bij het nemen van rotondes en een (te) laag oliepeil (`69 Amazon).
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-02-2004 21:17 #67474
door
Hallo Remco, Wellicht zijn de retour kanaaltjes van de olie naar het carter (deels)verstopt. Ik heb het bij de hand gehad, dat ook het oliedruklampje ging branden, en dat bij peiling er te weinig olie in het carter zat, maar drie(!) uur later stond het peil weer op maximum. Ook olie vullen bij verversen ging erg moeizaam, de olie bleef boven de kop in het kleppendeksel staan.Groeten, Rob Peereboom.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-02-2004 21:19 #67473
door
Misschien is het probleem simpeler en zit het draadje gewoon niet goed in de sensor? Was bij mij het geval doen het olie lampje op de gekste momenten ging branden
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-02-2004 21:25 #67472
door
Het instructieboekje schrijft voor om de motorolie bij een warme motor te controleren, 1 minuut nadat de motor is afgezet. In die tijd moet er genoeg olie zijn teruggestroomd om tussen de merktekens op de peilstok te staan. Is dat niet het geval, dan heb je waarschijnlijk deels geblokkeerde oliekanalen.<br>De beste manier om dat te voorkomen is om gewoon elke 5.000 km de olie en het filter te vernieuwen. Werkt perfect. Is trouwens de enige manier om de reputatie van lange levensduur van deze motoren in de praktijk waar te maken.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-03-2004 01:20 #67471
door
Mijn amazon heeft hetzelfde euvel: na een rit op de snelweg gaat het olielampje branden bij het remmen bij het stoplicht na de afslag. Het oliepeil heeft hierop geen invloed. Ik had ook het idee dat dit komt doordat de olie bij flink remmen naar de voorzijde van het motorblok wordt geslingerd. En na ongeveer een minuut stilstaan gaat het lampje ook weer uit. Gezien het verhaal van Lennard lijkt mij dit daarom ook niet echt zorgelijk, maar ik hoor het graag als anderen daarover een andere mening hebben. Groeten, Niels.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-03-2004 16:55 #67470
door
Ik heb begrepen dat het lamje gaat branden als er te weinig olie"druk" is dus misschien een probleem met je oliepomp? Bij mij was het olielampje niet aangesloten toen ik mijn combi pas had en is er toen de oliepomp het begaf dus flinke schade ontstaan. Dus ik zou zeker goed uitzoeken waar het probleem ligt.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-03-2004 17:16 #67469
door
Een olielampje dat bij een draaiende motor aan gaat is nooit een goed teken. Het lampje gaat nl. alleen aan als de oliedruk te laag is. En dat is heel erg laag want de oliedruk is afhankelijk van het toerental. Je wilt niet dat het olielampje onnodig aan gaat bij stationair toerental. En daarom wordt de grens laag gelegd. Dus bij een behoorlijk toerental een olielampje dat aan gaat is helemaal foute boel. <br>Bij sommige Engelse auto's is een knipperend olielampje bij een warme motor en statioanir toerental acceptabel, maar bij een Volvo-motor niet.<p>Ik heb een B20A waarvan de oliekanalen schoon zijn, en ik heb nog nooit het lampje aan zien gaan na stevig remmen (ook niet met het oliepeil tegen min. aan), en dat is zoals het moet zijn.