olielampje 2
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-03-2004 18:34 #54950
door
olielampje 2 is gemaakt door
Nog even over het olielampje... Ik heb de olie + filter vervangen, maar het mocht niet baten.Het lampje gaat alleen braden als ik van de snelweg af kom en onderaan (bijna) stil sta. Als ik vervolgens iets gas geef of de choke iets uittrek is het lampje weer uit.Iemand een specifiek idee? Alvast (nogmaals) bedankt. Remco.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-03-2004 18:51 #67669
door
Beantwoord door in topic olielampje 2
Klinkt als versleten lagers, als je van de snelweg komt is je olie waarschijnlijk op temperatuur en een stuk dunner dan toen je net gestart was. De olie kan dan door je lagers heen makkelijker wegkomen als die versleten zijn. Bij een stationair toeental levert je oliepomp dan niet meer genoeg druk. Het uittrekken van je chokeknop of gas geven zorgt voor een hoger toerental en dus ook meer oliedruk. Het kan natuurlijk ook dat je oliepijl te laag is, geeft ook dit soort verschijnselen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-03-2004 21:11 #67668
door
Maar welke olie (viscositeit) zit er nu na de wissel in? Dit kan alle verschil maken.Rob Peereboom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2004 09:57 #67667
door
Ik ben inderdaad bang voor uitgesleten lagerschalen. Reken maar op een revisie. Olie met viscositeit van 20W50 of zelfs 20W60 is een lapmiddeltje om het olielampje niet te laten branden; als de motor op temperatuur is zal het lampje waarschijnlijk weer aangaan. Mijn motor loopt op 10W40, volsyntetisch, en is bijna zo dun als water als het koud is. Olielapje aan is iets wat ik niet ken. De toleranties moeten gewoon goed zijn, anders kun je echt niet bouwen op je motor!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2004 16:33 #67666
door
Hallo Robert,Volgens mijn diverse instructieboekjes is 20W50 wel de voorgeschreven olie voor de volvo. Dat neemt niet weg dat ik zelf in de 145 5w50 volsyntetisch gebruik, maar de 240-B20a heeft met 20w50 geen olielampjesprobleem, en met 10w40 wel. Dus voor een "niet nieuwe" motor is 20w50 gewoon goed, en 20w60 geen schande. Waarbij je inderdaad moet beseffen dat zelfs volvomotoren een eindige levensduur hebben, maar als je door een dikkere olie er toch nog 50000km extra uit kunt persen is dat toch mooi meegenomenGroeten, Rob Peereboom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2004 18:02 #67665
door
Olielampjes zijn slechts een indicatie. Wie zegt dat de oliedruksensor na 34+ jaar nog wel juist reageert? De methode die echt uitsluitsel geeft is het gebruik van een (geijkte) meter waarmee bij warme motor en verschillende toerentallen de oliedruk gemeten wordt.