lichtschakelaar

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2004 22:15 #54902 door
lichtschakelaar is gemaakt door
Beste allemaal, mijn lampen voor en achter doen het niet meer nadat er een brandende geur kwam uit de lichtschakelaar. Verder werdt deze ontzettend heet. De schakelaar uit het dashbord gehaald en de witte draad is gesmolten. Heb het vermoeden dat de schakelaar zelf is doorgebrand, maar hoe kan dat? Heb wel een tijdje geleden extra verlichting aangesloten direct op de lampen voor. Wat kan ik het beste doen om deze problemen voortaan te voorkomen? Groet, Harold

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2004 22:29 #67837 door
Beantwoord door in topic lichtschakelaar
Harold,Ik ga er eigenlijk vanuit dat je de "extra" lampen voorop via een relais hebt laten lopen. Maar gezien het feit dat je lichtschakelaar is doorgebrand zal dat wel niet. Nu loopt alle stroom die je halogeen verstralertjes verbuiken rechtstreeks door je schakelaar, en dat kan hij niet aan.Ik kan je overigens nog wel een een andere schakelaar helpen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2004 22:57 #67836 door
Inderdaad. Verstralers dus met een in- en uitschakelen met een relais, wat je beveiligt met een zekering (plusminus 15 Ampere) en het relais bedienen met een extra schakelaar.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2004 19:07 #67835 door
Extra stralers moeten uiteraard via een relais geschakeld zij, maar het is aan te bevelen om de koplampen ook met een relais te bedienen. Alleen al met de twee koplampen (H4) wordt het ding aardig warm. Die warmte wordt voornamelijk ontwikkeld in de contacten van de schakelaar. Met een relais waarvan je de voeding voor de lampen direct dynamo bedraad heb je ook nog eens veel minder spanningsverlies en meer licht met dezelfde lampen. Tip: sluit dan ook de massa van de koplampen aan op de dynamo, dan ben je niet meer afhankelijk van die corrosiegevoelige puntjes op het voorpaneel.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2004 20:43 #67834 door
Dank voor alle info! Ik zal een nieuwe schakelaar plaatsen en de extra verlichting loskoppelen. Hoe kan ik deze dan het beste (met een aparte schakelaar) aansluiten?Groet, Harold

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD